Hotel Restaurant De Havixhorst

“Voor elk wat wils” Eeuwenoud Havixhorst bekend om authentieke en sfeervolle uitstraling

Wie er wel eens is geweest heeft aan een half woord genoeg: De Havixhorst in De Schiphorst (nabij Meppel) is – grenzend aan een bosgebied, omringd door fraaie tuinen en met klepperende ooievaars op de schoorstenen – een sfeervol en authentiek châteauhotel en –restaurant dat stamt uit de Middeleeuwen. De Havixhorst heeft een jarenlange ervaring in het organiseren van kleine en grote festiviteiten, presentaties, vergaderingen en (business)bijeenkomsten. Volgend jaar viert het haar 25-jarig bestaan als zijnde een châteauhotel.

“Het klinkt als een cliché, maar De Havixhorst heeft alles te maken met sfeer en authenticiteit. De setting en de accommodatie zijn van groot belang want die geven De Havixhorst dat unieke sfeerplaatje mee waar het bekend om staat en waarom men hier graag komt”, zegt Jos Wijland (51), eigenaar van De Havixhorst. Hij tekent een sfeerplaatje van het châteauhotel: “De authenticiteit, uniciteit, stijl en schoonheid stralen van het eeuwenoude pand af. De fraai aangelegde tuinen, het aangrenzende bos, de slotgracht, de oprijlaan, het voorplein, het klepperen van de ooievaars en hun nesten op de schoorsteen. De rust en ruimte. Al die elementen maken van De Havixhorst echt een uniek plekje in Drenthe en daarmee ook Noord-Nederland.” Kortom; ingrediënten voor prachtige sfeerplaatjes en een aangename plek voor feesten en partijen. Maar De Havixhorst is net zogeliefd bij het zakenleven, geeft Wijland aan. “De verdeling particulieren en business is ongeveer 50-50. Juist ook zakenmensen weten ons te vinden vanwege het unieke en rustieke karakter. Die sfeer biedt ook tijdens vergaderingen, zakenlunches, presentaties, en andere zakelijke bijeenkomsten een extra dimensie.”

Middeleeuwen

Het unieke karakter van De Havixhorst stamt uit de Middeleeuwen. De geschiedenis van het pand begint wanneer boeren zich in de middeleeuwen gaan vestigen op de hoge plaatsen aan de oever van het riviertje de Reest, de grens tussen Drenthe en Overijssel. Een van die oude ‘horsten’ groeide uit tot een van de grotere Drentse havezates; De Havixhorst. Sinds de 17e eeuw is het kasteel meer dan drie eeuwen in het bezit geweest van de familie De Vos van Steenwijk, die zijn sporen in de Drentse en Overijsselse geschiedenis heeft nagelaten. Nog steeds is het alliantiewapen De Vos van Steenwijk-Van Isselmuden op de voorgevel van het pand te zien. Tot 1939 werd De Havixhorst bewoond. In 1982 begint Jos Wijland in samenwerking met Stichting Het Drents Landschap (want De Havixhorst is een zwaar beschermd rijksmonument en Het Drents Landschap is de grootste monumentenbezitter van de provincie Drenthe) met een grote restauratie van het monumentale pand en maakt er een châteauhotel en –restaurant van. Volgend jaar viert De Havixhorst in die hoedanigheid haar 25-jarig bestaan.

Exclusief

In die 25 jaren dat Wijland eigenaar van De Havixhorst is, heeft hij een aantal verbouwingen en renovaties gerealiseerd. Inmiddels beschikt De Havixhorst over zeven zalen. In het hoofdgebouw (oftewel het huis) kunnen in drie zalen 12 tot 100 gasten worden ontvangen. Het schathuis met de Horstzaal heeft een capaciteit tot 100 personen, het Koetshuis tot 150 personen en dat aantal is samen met de Tuinzaal te verdubbelen tot 400 personen. Het hotelgedeelte beschikt over acht kamers en is daarmee het kleinste onderdeel van De Havixhorst, “hoewel het wel om acht grote sfeervolle suites gaat die allemaal verschillend zijn ingericht en zo een eigen sfeer en eigen geschiedenis hebben”, aldus Wijland. Het authentieke en stijlvolle restaurant kan 50 gasten ontvangen. “Hier op het platteland werken we zoveel mogelijk met ingrediënten uit de buurt. Aardappelen en groenten worden speciaal voor ons verbouwd, het wild komt uit de regio en de kruiden uit onze kasteeltuin. Dat maakt onze keuken exclusief en landelijk bekend.” Dan is er nog een lounge en een authentieke wijnkelder “dat eigenlijk een robuust en gek ding is, maar erg sfeervol. Een mooi voorbeeld dat exclusief niet per se luxe hoeft te zijn.” Wijland geeft aan een grote verscheidenheid na te streven met al deze verschillende zalen en mogelijkheden. “Het is hier voor elk wat wils, zowel voor de zakelijke klant die wil vergaderen, lunchen of een productpresentatie uitgebreid wil aanpakken, als voor de particulier die een locatie zoekt voor een receptie, diner of hotelovernachting. Een wijnproeverij in de wijnkelder is een bijzonder optie daarbij.”

Beeldentuin

Nog steeds gaan de verbouwingen en de ontwikkelingen van De Havixhorst door, “want we willen van De Havixhorst de ‘poort van Drenthe’ maken, zowel voor het bedrijfsleven, het openbaar bestuur en het natuur- en cultuurtoerisme”. Een van de projecten op dit moment is de aanleg van een beeldentuin om op die manier “de totale beleving van de tuin te verhogen.” De komende jaren zal in de tuin een beeldenexpositie worden ingericht dat een overzicht moet geven van de figuratieve beeldhouwkunst in Nederland in de twintigste eeuw. “Het gaat hier om grote namen. We wilden het gestructureerd en goed aanpakken en niet zomaar wat doen. Over smaak valt niet te twisten, maar over kwaliteit wel. Het past bij de sfeer en de authenticiteit van De Havixhorst om te kiezen voor beelden van hoogstaande kwaliteit en van bekende kunstenaars.” Inmiddels staan de eerste beelden in de tuin (het beeld Tabita van beeldhouwer Eddy Roos, Jan Buys van beeldhouwer Piet Esser, Majoor O van beeldhouwer Jos van Riemsdijk, Otto B. de Kant en Bertus Sondaar van beeldhouwer Pieter d’Hont, Roland Holst van beeldhouwer Charlotte van Pallandt en Albert Alberts van beeldhouwer Bertus Sondaar), maar het is gezien de hoge investeringen een traject van lange adem.

Tweestrijd

Als ondernemerzijnde is het voor Wijland elke keer weer een uitdaging om een middenweg te vinden tussen wat hij als eigenaar zou willen veranderen aan De Havixhorst en wat mogelijk is aangezien het pand een zwaar beschermd rijksmonument is. “Je moet als eigenaar in elk geval van een bord en een glas houden, van cultuur en van monumenten. Je moet gevoel hebben voor authenticiteit en uniciteit, want anders ga je die elementen als een sta-in-de-weg zien en als beperkend.” Juist een project als de beeldentuin is een mooi voorbeeld van hoe het ondernemersschap en het monumentale karakter een aanvulling op elkaar kunnen zijn. Aangezien landgoederen van oudsher vaak omgeven zijn door tuinen met tuinornamenten en beelden was het een logische ontwikkeling voor De Havixhorst. “Tegelijkertijd is de provincie Drenthe niet rijk voorzien van bijzondere culturele fenomenen, terwijl het landschap, de ruimte en rust, een buitengewoon goed decor opleveren. Gezien de ontwikkeling van het toerisme in Drenthe kan een beeldentuin met Nederlandse figuratieve beelden een waardevolle bijdrage leveren aan het aanbod aan culturele evenementen en zakelijk gezien liggen daar enorme mogelijkheden”, aldus Wijland. “Maar het is waar, dit zwaar beschermde eeuwenoude rijksmonument brengt volop mogelijkheden en aan de andere kant ook beperkingen met zich mee. De routingen binnen het bedrijf en de hoogten van de kamers zijn bijvoorbeeld niet altijd even optimaal. Het onderhoud is erg arbeidsintensief en ook een telkens terugkerend onderwerp. Maar anderzijds; juist vanwege de schoonheid en sfeer komt er steeds meer vraag naar dit soort gelegenheden. Hoe meer plastic er op de markt komt, hoe meer vraag er ontstaat naar authenticiteit en uniciteit, aan sfeer en warmte, en aan werkelijke stijl. En juist dat biedt ons perspectief.” Vanuit dat idee richtte Wijland enkele jaren geleden het initiatief Châteaux et Residences Gastronomiques op; een samenwerkingsverband tussen 17 kastelen en landhuizen verspreid over Nederland en (twee in) België. De Havixhorst is de meest noordelijke, Kasteel Erenstein in Kerkrade de meest zuidelijke. “Kastelen en landhuizen zijn toch wel heel aparte werkgebieden. Het samenwerkingsverband houdt met name in dat we ervaringen kunnen uitwisselen en elkaar kunnen aanprijzen bij klanten en is met name vanuit marketingoogpunt ontstaan”, vertelt Wijland, die zelf uit de marketingwereld komt en naast De Havixhorst ook al 12 jaar een trainingsbureau voor marketing heeft en daarvoor een model ontwikkelde “dat op heel praktische wijze inzicht geeft in het persoonlijk gedrag en de interactie met anderen”.

Sprankelend

De gasten van De Havixhorst in De Schiphorst komen naast het directe verzorgingsgebied Zwolle, Hoogeveen, Meppel en omstreken, uit heel Nederland. Want in haar 25-jarige geschiedenis heeft De Havixhorst als châteauhotel en –restaurant behoorlijk wat naamsbekendheid opgebouwd door heel Nederland. “Zelfs Amsterdammers weten De Havixhorst als trouwlocatie te vinden.” Volgend jaar viert châteauhotel en –restaurant De Havixhorst haar 25-jarig bestaan. “Hoewel het ongetwijfeld een leuk en bijzonder feestje gaat worden, weten we nog niet precies hoe we het gaan aanpakken. Hoe dan ook het moet geen borstklopperij worden, maar vooral heel sprankelend”, aldus Wijland.

Door Ronella Bleijenburg