MPC Capitals

MPC Capitals; Feel the heat! is de slogan van de Groningse basketbalclub MPC Capitals. “Kom erbij en beleef het mee, willen we daarmee zeggen, maar vooral óók dat basketbal dynamisch is”, zegt Wim van de Weijer, voorzitter van de Stichting Basketbal Groningen.

Basketbal leeft in Groningen

Zelfs bij een reguliere competitiewedstrijd in Martiniplaza, de thuisbasis van de club, zitten er al gauw 3000 supporters op de tribunes. Dat is voor Nederlandse begrippen zeer uniek voor een zaalsport.” Van de Weijer doet er nog een schepje bovenop; binnenkort verzorgen sponsoren een gratis busreis voor de supporters van MPC Capitals naar een uitwedstrijd in Den Bosch. “Dat zegt wel iets over hoe erg basketbal leeft in Groningen. We gaan met 500 man in negen bussen. Dat belooft een leuke wedstrijd te worden.” De verklaring voor dat Groningse enthousiasme is simpel, vindt Van de Weijer. MPC Capitals is, naast FC Groningen, de enige topsportclub uit het noorden die meestrijdt om een Nederlandse kampioenschap. “Bovendien is basketbal gewoon een dynamische sport.” Dynamisch in het spel want er is constant actie doordat om de 24 seconden een doelpoging gedaan moet zijn. Maar de hele show om een basketbalwedstrijd heen is dynamisch; mascottes die het publiek opjutten, cheerleaders en dansers die voor een stuk entertainment zorgen en uitgelaten supporters die op de banken staan sfeer te maken en spelers te motiveren. “Basketbal is bij uitstek een sport waar je met het hele gezin naar toe kan. Het is ook voor kinderen een geweldige sport om naar te kijken, er gebeurt elk moment wel wat.”

“Basketbal is gewoon een dynamische sport”

Ton Boot

De basketbalclub MPC Capitals bestaat sinds 2002. Het is een voortzetting van de vorige Stichting die onder de naam Donar speelde. Nadat Ton Boot in 2003 coach werd gaat het bergopwaarts met de club. In 2004 werd de club Nederlands kampioen, in het seizoen 2004-2005 deden ze voor het eerst mee in de Europa Cup en in 2005 waren ze de winnaar van de nationale beker. Vorig jaar besloot Ton Boot zijn contract bij ‘zijn club’ met een vierde jaar te verlengen. Dat is bijzonder want normaal blijft Boot, 65 jaar inmiddels, maar drie jaar bij een club en neemt daarna een jaar vrijaf om de batterij weer op te laden. Boot is door velen beschreven als de kampioenmaker van het Nederlandse basketbal. Hij heeft met verschillende teams in binnen- en buitenland in totaal 14 landstitels behaald en werd negenmaal uitgeroepen tot ‘coach van het jaar’, waaronder nog in 2005; een prestigieuze prijs waarvoor Guus Hiddink dit jaar is genomineerd. In een verklaring rond de verlenging liet Boot weten dat hij veel vertrouwen heeft in de mensen om hem heen en het erg naar zijn zin te hebben in Groningen – “Amsterdam heeft het, maar in Groningen leeft het”, is een uitspraak van de coach. “Toen wij in 2004 landskampioen werden stond 12.000 man op de Grote Markt feest te vieren. Dat is uniek in de basketbalwereld. In een andere stad maak je dat echt niet mee. Voor iedereen, maar vooral ook voor Ton Boot was dat natuurlijk fantastisch. Dat had hij nog nooit meegemaakt”, aldus Van de Weijer.

Continuïteit van de basketbal club

Voor de continuïteit van de club is het heel belangrijk dat Boot nog een jaartje langer blijft coachen. “Het geeft vertrouwen in de prestaties van de club en daar kijken sponsoren naar. Die continuïteit proberen we ook na te streven als het gaat om de spelers. We proberen de spelers zo lang mogelijk bij de club te houden, want dat maakt een club herkenbaar en supporters willen zich altijd identificeren met bepaalde spelers. Vertrouwen, stabiliteit en goede prestaties zijn belangrijk voor sponsoring.” De hoofdsponsor van de club, het investeringsbedrijf MPC Capital, besloot onlangs het sponsorcontract te verlengen en ook dat geeft vertrouwen voor andere sponsoren. Bij de businessclub van de club zijn op dit moment ongeveer 170 bedrijven aangesloten en daarmee is dit de grootste basketbal businessclub in Nederland.

Businessclub

Het doel van de businessclub is ondernemers in Groningen en omstreken te betrekken bij basketbal. Voor de ondernemer is het een goede manier om relatiebeheer te plegen. Voor Stichting Basketbal Groningen is het een mogelijkheid om extra fondsen aan te wenden voor de club. “We willen de ondernemers een goede kwaliteit basketbal laten zien, maar ook zorgen dat zij zich thuis voelen. Daarom organiseren we veel activiteiten voor hen zoals lunchbijeenkomsten en basketbalclinics”, aldus Van de Weijer. Voor bedrijven is er de mogelijkheid om een arrangement te reserveren voor relaties en/of personeelsleden. In dat arrangement zit een diner in het Martiniplaza en het bijwonen van de wedstrijd, en eventueel een speluitleg vooraf. Van de Weijer geeft het voorbeeld dat onlangs een groot bedrijf met 800 personeelsleden naar een thuiswedstrijd kwam kijken en dat zowel de cheerleaders als de wedstrijdspeaker daarop inspeelden. “Op die manier maak je jezelf natuurlijk onsterfelijk voor je relaties en personeel.” De club wil op die manier de ondernemer meegeven dat basketbal niet alleen een leuke sport is, maar ook entertainment en een avondje uit. “Basketbal leent zich daardoor uitstekend voor het doen van relatiebeheer”, geeft Van de Weijer aan.

Toekomst

De club had dit seizoen een wat moeizame start doordat enkele spelers met blessures te kampen hadden en doordat enkele internationals afgestaan moesten worden. “Maar het gaat sinds half december weer goed. De laatste vier competitiewedstrijden hebben we gewonnen en dat is een goede opsteker”, vindt Van de Weijer. De toekomst van de club ziet er met een contractverlenging van zowel de hoofdsponsor als de “topcoach” rooskleurig uit.