Subway Heerenveen

Subway Heerenveen, het succes van het noorden

Om te beginnen een klein beetje geschiedenisles over de Subway Store: In 1965, op het moment dat Fred DeLuca bezig is met zijn droom om arts te worden, moet hij een manier zoeken om zijn opleiding te betalen. Een vriend van de familie stelde voor dat hij een broodjeszaak zou openen in een onderzeeër. Het leek Fred DeLuca wel wat en met een lening van 1000,00 dollar, die hij had gekregen van zijn vriend Dr. Peter Buck, kon hij starten. Een start die het landschap van de fastfood-industrie zou veranderen. De eerste winkel werd geopend in Bridgeport, Connecticut (Amerika) in augustus 1965. Al snel werd ten doel gesteld om binnen 10 jaar 32 winkels te openen. Fred leerde de basis van het runnen van een bedrijf, evenals het belang van een goed gemaakt product, een continue hoge kwaliteit, een uitstekende klantenservice en een goed oog op de operationele kosten. Een succesformule was geboren.

Subway ‘way of Life’

Dan een stukje geschiedenis van Albert Post. Ook Albert heeft in zijn studententijd diverse baantjes gehad om zichzelf te voorzien van het nodige kapitaal om zijn studie te bekostigen. Eerst een studie aan de Hogere Hotelschool, gevolgd door een studie Economie. Voor zijn studie moest Albert een aantal keer naar het buitenland voor stage en derhalve werd ook Amerika aangedaan. In Amerika viel het Albert op dat Subway een ‘way of Life’ is en dat er op elke hoek van de straat een Subway Store te vinden is. Na zijn studie begon Albert met het runnen van een café en later ook een snackbar. Dit was het begin van een imperium, waarvan het succes momenteel het best te zien is in de Subway Stores. In 1991 begon Albert met een nieuwe formule in de snackbarwereld, waarbij met een schuin oog naar Amerika gekeken werd. Samen met een groothandel is hierdoor een formule ontstaan.

Subway in Heereveen en Sneek

Na enkele omzwervingen in onder andere de horeca kwam het Albert ter ore dat in Noord-Nederland twee vestigingen van Subway Store vrij kwamen. Heerenveen en Sneek waren de plaatsen die in eerste instantie geschikt werden gevonden om een Subway Store te openen. Het was de tijd dat Subway Stores in Nederland nog in de kinderschoenen stond. In diezelfde periode ontmoette Albert Development Agent Hans Koers. Ook hij was er van overtuigd dat de Subway Store in Nederland een groot succes zou worden. Samen zijn ze in Noord-Nederland aan de slag gegaan en dit heeft geleid tot een goed lopend aantal zaken met, naar de toekomst toe, nog heel veel mogelijkheden. Wetende dat in Amerika op elke 11.000 inwoners een Subway Store is. Op dit moment zijn er 100 Subway Stores in Nederland, waar in de toekomst gewerkt moet worden naar 300 Subway Stores. Met een wereldwijd gemiddelde van 6,7 openingen per zeven dagen zal ook Nederland binnen afzienbare tijd toe zijn aan de gestelde doelen. Hiermee is Subway Store momenteel de grootste franchise formule ter wereld.

Subway vs McDonalds

Hierin zit ook de vaste overtuiging van Albert Post dat de Subway Store als franchise formule zich kan meten met een keten als McDonalds. Dit omdat in 41 jaar tijd 90 stadslocaties van McDonalds in Nederland te vinden zijn, ten opzichte van 100 stadslocaties van Subway Store. Overigens hebben momenteel 24.000 mensen werk gevonden bij een Subway Store. Het grote verschil met McDonalds is de snelweglocatie. Waar voorheen in Nederland niet moeilijk werd gedaan over het openen van een snelweglocatie, wordt er nu vooral naar zaken gekeken als bereikbaarheid en omringende infrastructuur. Op doorgaande wegen naast de snelweg mag al bijna niets meer gebouwd worden en wegbewijzing door middel van verkeersborden is helemaal uit den boze. Hiermee is een situatie ontstaan dat de voorbijrijdende automobilist vaak niet op tijd wordt gewezen op de mogelijkheden om onderweg een maaltijd te nuttigen. Gevolg is dat alle activiteiten zich momenteel afspelen op juridisch vlak.

burger restaurants

Waarmee onderscheidt Subway Store zich ten opzichte van burgerrestaurants? Het aantal calorieën dat het best verkochte broodje, het broodje Teriyaki, van Subway Store heeft, is 60 procent minder dan het meest verkochte broodje van de burgerrestaurants. Ook met de hygiëne is Subway streng onder zijn eigen franchisenemers. Zo worden alle broodjes door de klant zelf samengesteld en door de werknemers vers gemaakt met handschoenen aan – die na elke klant worden vervangen door nieuwe. Ook het schoonhouden van de Stores is een belangrijk gegeven. Schrobben met machines van Kärcher, waarmee Subway een Europese samenwerking heeft. Kay is een van de leveranciers van Subway Store en ook in samenwerking met Kolibri wordt er nauwkeurig gekeken naar het personeelsbeleid.

Toekomst

Albert zit te springen om goede locaties in Drachten en Zwolle. Grote plaatsen waar hij al een vestiging heeft, maar waar nog volop ruimte is om uit te breiden gezien de potentie die deze steden bieden. Een uitbreiding die zich op korte termijn al laat gelden door de opening van Subway Store Meppel. De uitbreiding is de komende tijd het speerpunt van Albert, omdat Subway Store eenvoudigweg goed bezig is en in elk land de grootste franchiseonderneming wil worden. Door vaste koers te houden en een hoog kwaliteitsniveau te handhaven wordt koste wat kost gestreefd naar succes.

Een van de succesfactors is Albert Post. In 2012 is Albert uitgeroepen tot Multi Unit Owner Franchisee of the Year. Al twee jaar eerder heeft Albert Post de Highest profit award behaald in 2010 en 2011. Deze award wordt elk jaar onder de subway Stores uitgereikt. Hier kun je zien dat in het hoge Noorden er veel te winnen is. Al met al kun je dus stellen dat Albert Post en Subway Store een hele grote aanwinst zijn binnen de horeca in Nederland.