MF Horeca

MF Horeca: een persoonlijke en no-nonsense aanpak

Een persoonlijke en no-nonsense aanpak staat bij MF Horeca in Groningen centraal. Het uitzendbureau voor horecapersoneel is gevestigd in het centrum van Groningen en bedient van daaruit de markt in Noord- en Oost Nederland. Het uitgangspunt is duidelijk: het effectief inzetten van personeel bij horecabedrijven en evenementen.

Het voorjaar is traditiegetrouw een drukke periode voor de horeca, en dus ook voor een uitzendbureau voor horecapersoneel. Maar dat is niet alleen de reden dat het steeds drukker wordt bij MF Horeca in Groningen. Want door zich te focussen op kwaliteit en concurrerende prijzen, heeft het uitzendbureau een sterke marktpositie weten te veroveren. “Daarmee hebben we veel klanten gewonnen de laatste paar maanden, en ook steeds grotere klanten”, geeft vestigingsmanager Wiebe Bijlsma aan. Niet alleen wanneer het gaat om het uitzenden en de werving & selectie van (tijdelijk) horecapersoneel is het uitzendbureau gegroeid, maar ook op een andere tak van sport: de pay-rolling.

Verlichting

Pay-rolling is een gespecialiseerde vorm van (P&O) dienstverlening, waarbij MF Horeca administratieve verplichtingen en financiële risico’s die gepaard gaan met het werkgeversschap overneemt van de opdrachtgever. Die combinatie tussen enerzijds de werving en selectie van personeel en anderzijds payrolling, komt niet heel vaak voor en dus levert dat zowel MF Horeca als de klanten een aantal voordelen op, vindt Bijlsma. Allereerst kan MF Horeca door die combinatie een goede dienstverlening tegen scherpe tarieven aanbieden, daarnaast heeft de klant alles overzichtelijk onder een dak en kan hij steeds meer (administratief) werk uitbesteden aan MF Horeca zonder daarvoor grote stappen te hoeven ondernemen. “De horeca is een branche waarin flexibiliteit vereist is en de wisseling van personeel erg groot is. Dat levert veel werkdruk op; medewerkers moeten aangemeld, afgemeld en ziek gemeld worden. Bovendien ontbreekt het de horecaondernemers vaak aan een exacte kostencalculatie. Payrolling kan een uitkomst zijn en verlichtend werken. Het is snel, eenvoudig en overzichtelijk en bovendien hebben de bedrijven de kosten nu goed in kaart. We horen vaak van onze klanten dat ze zich afvragen waarom ze toch niet eerder de payroll via ons hebben geregeld.”

Kwaliteit

Juist ook in die payroll werkzaamheden is MF Horeca flink gegroeid. “Onze backoffice is goed gestructureerd, we hebben korte lijnen en kunnen snel handelen en oplossingen zoeken voor binnenkomende vragen. En dat is wat onze klant wil: snel geholpen worden. Als hij met iets zit, wil hij niet drie weken wachten op een antwoord. Die snelheid kunnen wij waarborgen en dat is zowel voor de klant, maar ook voor ons een prettige situatie. Juist vanwege de kwaliteit van onze interne organisatie en vanwege een adequaat handelen, merken we dat onze marktpositie verstevigt.” Een andere belangrijke reden daarvoor is de service ten aanzien van bereikbaarheid. Want als de horeca op onregelmatige tijden werkt, waarom een horeca-uitzendbureau dan niet? “Wij nemen ons werk en onze klanten serieus en zijn dus ook in de weekenden en de avonduren bereikbaar. Het komt vaak voor dat een werknemer in het weekend begint aan een nieuwe klus. De eerstedagsmelding nemen wij over van de werkgever en dus zullen we dat ook in het weekend moeten verzorgen.” Verder is een persoonlijke aanpak typerend voor MF Horeca, een eigenschap die gewaardeerd wordt door haar brede klanten kring.
“Al onze klanten, zowel de bedrijven als de uitzendkrachten, kennen we persoonlijk. We gaan regelmatig naar de bedrijven toe en organiseren borrels. Puur om de relationele band te verstevigen en om te weten met wat voor bedrijven en bedrijvigheid we te maken hebben. Ook onze pool van uitzendkrachten willen we zo goed mogelijk kennen en ook hierin staat de persoonlijke aandacht centraal. Op die manier kennen we al onze klanten en weten we de juiste match tussen bedrijf en uitzendkracht te maken”, vertelt Bijlsma. “Omdat wij onze relaties goed kennen, begrijpen we bovendien de achterliggende gedachtes achter een vraag beter en kunnen we nog betere service verlenen. Iedereen is daar bij gebaat.”

Horeca ervaring

Twee vestigingen heeft MF Horeca in Groningen met in totaal elf (zal gegroeid zijn?) medewerkers; een hoofdkantoor waar alle administratieve afhandelingen plaatsvinden en een inloopkantoor in het centrum waar de intakegesprekken en de planning plaatsvinden. Alle elf medewerkers hebben een horeca achtergrond. “Wij vinden dat een must. Je moet weten waar je over praat. Hoe kan je anders de juiste mensen uitzenden? Als je een klant aan de telefoon krijgt en die heeft een medewerker nodig die onder andere goed en snel moet kunnen debarrasseren en je weet als intercedent niet wat dat is, wat moet de klant dan wel niet denken?”, vindt Bijlsma. Hij geeft aan dat alle intakegesprekken met potentiële uitzendkrachten dan ook gericht zijn op het achterhalen van de vakkennis en de praktijkervaring van deze persoon. “Ook daarvoor moeten de intercedenten bij ons de juiste kennis in huis hebben. Het is voor ons een uitdaging om tijdens een gesprek te achterhalen op welke plek iemand het best tot zijn recht komt. Soms zijn mensen heel bescheiden op hun cv en blijken ze in de praktijk veel meer in hun mars te hebben, hoewel andersom natuurlijk ook wel eens voor komt. Het is ons vak om mensen op hun werkelijke waarde in te schatten.”

Partijleider

MF Horeca zendt haar krachten naar diverse gelegenheden in Oost- en Noord Nederland (inclusief de Waddeneilanden) uit, van heel chique restaurant tot het meer reguliere café. Ook de pool van uitzendkrachten is op die veelzijdigheid berekend. “Naast een pool met uitzendkrachten hebben we ook ons eigen sterteam. Dat zijn uitzendkrachten die wij hebben opgeleid tot partijmanagers. Wij sturen die personen mee als we een grote groep uitzendkrachten naar diverse grote opdrachten uitzenden. Zij zijn de managers van die groep, houden de boel in de gaten en zijn het aanspreekpunt voor de uitzendkrachten en opdrachtgever. Het is een extra service van onze kant.” Onlangs nog behaalde MF Horeca juist vanwege haar kwaliteit en beschreven onderscheidende kenmerken een grote prestigieuze job binnen. Voor een groot museum in het noorden van Nederland waar een tijdelijke succesvolle tentoonstelling draait, levert MF Horeca elke week weer enkele tientallen medewerkers om te helpen in de bediening en catering van grote partijen. En vanwege het toenemende tekort aan personeel, maakt MF Horeca momenteel ook gebruik van Poolse werknemers specifiek voor de Waddeneilanden. Selectie en werving van deze Poolse krachten gebeurt in Polen waar een Poolse medewerkster van MF Horeca bij betrokken is.

Gastvrij

Onlangs werd het kantoor van MF Horeca in de binnenstad intern verbouwd om meer werkplekken te creëren nu het bedrijf flink groeit en om nog meer een horeca-uitstraling te krijgen. Dat had het bedrijf al in haar bedrijfsvoering, want hoe toepasselijk is het om als horeca uitzendbureau zelf ook het horecaconcept van gastvrijheid, vriendelijkheid en het klaar staan voor een ander te hanteren? Maar daarnaast komt dat nu nog duidelijker in de uitstraling van het kantoor naar voren. “Sfeerverlichting, vloerbedekking in horecarood, grote lampenkappen en een loungeachtige uitstraling moeten een warm welkom bieden aan bezoekers. Daarin willen we anders zijn dan andere uitzendbureaus.”

Tekst: Ronella Bleijenburg