Pro-Equipe

Pro-Equipe: “Werken in gastvrijheid”

Full-service uitzendbureau Pro-Equipe in Groningen is gespecialiseerd in de horeca. Van biertappers en frituurbakkers tot gastdames tijdens een chique diner en gastheren in de Skybox van een voetbalstadion; Pro-Equipe heeft de juiste mensen voor de juiste klus. Begin maart opende het uitzendbureau haar tweede filiaal in het Euroborgstadion van Groningen.

Waar nodig krijgen de uitzendkrachten bijscholing van ons

Core-business van het uitzendbureau is het inzetten van mensen op grootschalige evenementen in de regio Groningen zoals bijvoorbeeld bij voetbal- en andere sportwedstrijden, beurzen en congressen en de TT in Assen. Daarnaast zijn er ook doorlopende activiteiten als het plaatsen van personeel in diverse horecagelegenheden –
met name de restaurants en niet zozeer de kroegen – in Groningen en omstreken. Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en een florerende horecabranche krijgt het uitzendbureau steeds vaker de vraag van reguliere horecabedrijven in de regio naar uitzendkrachten. Ook aan die vraag voldoet het uitzendbureau en zo is Pro-Equipe een aantrekkelijke partner voor de horeca in Groningen en omstreken, en naar eigen zeggen hét uitzendbureau van Noord-Nederland voor horeca en evenementen. Het bedrijf heeft een pool van honderden uitzendkrachten waaruit zij kan putten, en aangezien de werkzaamheden heel divers zijn, is ook het bestand van uitzendkrachten logischerwijs heel divers. Dat loopt van hotelschool studenten tot vakmensen en senioren; voor elke baan is er wel een geschikte persoon te vinden.

Trainingen

Om de kwaliteit van de uitzendkrachten te verhogen biedt Pro-Equipe een aantal cursussen en trainingen aan. “We vinden het heel belangrijk om de juiste mensen op de juiste plek te hebben staan en goede mensen uit te zenden die weten wat ze doen”, zegt Fred Bruggink, directeur van Pro-Equipe. “De selectierondes zijn bij ons dan ook streng en waar nodig krijgen de uitzendkrachten bijscholing van ons om de puntjes op de i te zetten.” Zo biedt Pro-Equipe een viertal intensieve vakinhoudelijke trainingen van een dag aan; Gastheerschap (het gastvrij ontvangen van gasten en hen gedurende de avond met de juiste attitude benaderen), Wijnkennis (alles over wijn op een praktische, no-nonsense manier), Snackverkoop en productkennis (alles over snackbereiding en verkoop, van de optimale vettemperatuur tot leidinggeven in een snackunit aan meerdere mensen), en de Bartraining en bier tappen (allerlei wetenswaardigheden over tappen en barwerkzaamheden). Door deze trainingen wordt het voor mensen die geen horeca-ervaring hebben ook mogelijk om in de horeca aan de slag te gaan. “Daarbij is het wel heel belangrijk dat de mensen willen ontwikkelen en de juiste vaardigheden, de juiste mentaliteit hebben en gastvrij zijn. Anders wordt het niks met je in de horeca”, aldus Wanda Ottens. “Door het geven van trainingen binden we de uitzendkrachten aan ons en kunnen we continuïteit en kwaliteit richting de inleners waarborgen.” Bruggink voegt daaraan toe: “Van uitzendbureaus wordt tegenwoordig steeds meer verwacht dat je meedenkt met je opdrachtgever en zelf ook het nodige er aan doet om de uitzendkrachten aan je te binden. Omdat wij gespecialiseerd zijn in de horeca en dus een klein stukje van de markt bedienen, willen we die binding creëren door meer aandacht te besteden aan scholing.”

Binding

Want binding speelt een belangrijke rol binnen Pro-Equipe. “Wij willen graag weten wat voor vlees wij in de kuip hebben zodat we de uitzendkrachten bij de juiste inleners kunnen plaatsen. Daar zijn alle partijen bij gebaat. Een gastvrouwrol vervullen in een VIP-ruimte vereist andere kwaliteiten dan het tappen van bier tijdens de TT in Assen.
Tegelijkertijd willen we dat onze ‘krachten’ weten wat er in de markt speelt om zo een goede job te kunnen verrichten. Ook willen we een nauwe band hebben met onze opdrachtgevers om goed aan hun vraag naar personeel te kunnen voldoen. We hebben als uitzendbureau en als inlener allemaal hetzelfde belang, dus moeten we ook de samenwerking en de binding benadrukken. Dat doen we heel bewust”, vindt Bruggink. “Op die manier werken we in gastvrijheid in de breedste zin van het woord.”

Euroborg

Sinds 2002 bestaat Pro-Equipe en is ontstaan uit een samenwerking tussen de Keukenkamp groep (specialist op horeca gebied en facilitymanagement) en ABG Holding/ABG Uitzendbureau. Inmiddels heeft het uitzendbureau twee filialen; een in de binnenstad van Groningen en sinds maart 2007 ook een filiaal in het kantorengedeelte van stadion Euroborg. De reden voor een tweede filiaal juist in Euroborg is simpel, zegt Bruggink. “Euroborg Horeca is een van onze grote klanten. Regelmatig zetten wij mensen in die in Euroborg aan de slag gaan tijdens wedstrijden of andere evenementen. Het dichtbij elkaar zitten is dan erg handig. Bovendien is de hotelschool, waar ons arbeidspotentieel zit, hier vlakbij. Kortom een strategische plek.”

Groei

Een geleidelijke groei en een geleidelijke uitbreiding is de ambitie van Pro-Equipe. Het bureau heeft plannen voor een tweetal nieuwe filialen in Midden en Oost-Nederland. “Wij zijn sterk in Noord-Nederland en een uitbreiding naar de regio Zwolle of Oost-Nederland ligt dan wat mij betreft meer voor de hand dan naar de Randstad. Hoewel we wel af en toe personeel uitzenden naar de Randstad, heerst daar toch een heel andere cultuur. We merken inmiddels dat de afstand tot de werkplek niet zo’n grote rol meer speelt als het gaat om het inzetten van goed en gekwalificeerd personeel. Vakbekwame mensen zijn niet altijd even makkelijk te vinden en wij kunnen daar dan toch een rol inspelen.”