Restaurant Sluiszicht

Sluiszicht: “Snelheid en vriendelijkheid dat vinden gasten belangrijk”

Pal aan de sluis van Blokzijl met op de achtergrond de oude havenkolk, ligt café-restaurant Sluiszicht van Demi en Anita Klos; the place to be. Vrijdag 3 juli organiseerde het café-restaurant samen met Restaurant Kaatje bij Sluis en Résidence Kaatje de opening van het mosselseizoen.

Wat Sluiszicht zo bijzonder maakt? Demi hoeft er niet lang over na te denken. De locatie natuurlijk op de eerste plaats, want dat trekt mensen. Zomers zit het terras bomvol met toeristen die eersterangs uitzicht hebben over de sluis van Blokzijl en de havenkolk. Er gebeurt altijd wel wat in de sluis en het is gezellig om naar te kijken. Daarnaast is de sfeer die Sluiszicht uitstraalt de belangrijkste factor. “Het is hier altijd een feestje. Niet voor niets heb ik toen ik de horeca uitstapte om totaal iets anders te gaan doen in de elektrotechniek, altijd gezegd dat ik de horeca alleen weer in ga als ik Sluiszicht kan kopen.” Sluiszicht is zo’n café-restaurant met rieten stoelen op het terras waar iedereen zich thuis voelt, van de klompendrager tot de man in driedelig pak. “Zelfs Ruud Lubbers zit hier wel eens op terras. Elk type gast voelt zich hier thuis.” En dat is het derde punt wat Sluiszicht zo bijzonder maakt: elk type gast kan naar wens bediend worden. Voor een tientje kun je een hapje eten, maar het kan ook veel uitgebreider en luxer. Een concept wat niet makkelijk te waarborgen is, maar in deze economisch moeilijke tijd wel noodzakelijk, volgens Demi. “Gasten willen verwend worden en daarom moeten wij ons breed opstellen. Wij moeten in staat zijn om elk type gast dat hier komt te verwennen.” En dus heeft Sluiszicht een uitgebreide en gevarieerde menukaart met hoofdgerechten als een mixed grill voor 17,50 euro, maar ook zeetong voor 32,00 euro per 400 gram en een keur aan voor- en nagerechten. Voor elk type gast en voor elke portemonnee een juiste keus.

Elk type gast voelt zich hier thuis

Veranderen

Het bedrijf continu veranderen en verbeteren en altijd een ideaal niveau voor ogen houden, is de strategie van Demi. “Als je niets meer weet te verbeteren in je bedrijf, is het tijd om te stoppen. Er is namelijk altijd wel iets wat weer anders kan.” Het achterterras wil hij op den duur veranderen met een veranda voor de nazomers dagen, tenminste als de gemeente daarvoor toestemming geeft. Ook wil hij iets doen met het dakterras. “Vanaf daar heb je zicht over de hele sluis en de kolk. Het is echt een fantastisch plekje en zonde om daar niets mee te doen.” Hij ziet het al helemaal voor zich: een strakke inrichting met lounge banken, waar de gasten tapas en prosecco kunnen bestellen. Nadat Demi in 2002 Sluiszicht kocht heeft hij zes jaar lang geen veranderingen doorgevoerd behalve het hoognodige. “Eerst draaien en alleen pleisters plakken”, was zijn credo. “Dat voorkomt dat je verkeerde keuzes maakt.” Na die jaren besloot hij het restaurantgedeelte volledig te vernieuwen. Er kwam een nieuw interieur en alles, maar dan ook alles in de keuken werd vernieuwd. Hij kwam tot dat besluit omdat hij in al die jaren merkte dat het aantal eters flink was toegenomen. “We waren echt uit ons jasje gegroeid.” Een verklaring daarvoor heeft hij wel. Blokzijl en haar omgeving is een toeristisch gebied dat mensen blijft trekken, ondanks de kredietcrisis. Helemaal nu mensen meer in eigen land op vakantie gaan. Maar er is nog een ander argument dat Klos aandraagt. “Veel horecagelegenheden bezuinigen op het personeel. Dat betekent voor de gasten dat zij vaak lang moeten wachten op bediening en wanneer zij aan het eten zijn niet direct contact krijgen met het bedienend personeel. Zelf vind ik dat altijd enorm storend. Daarom heb ik er voor gekozen altijd extra personeel in de bediening te hebben. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar al het personeel weet dat ze snel contact moeten maken met de gasten en altijd te kennen moeten geven dat ze de gasten hebben gezien en er zo aankomen. Snelheid en vriendelijkheid dat vinden gasten altijd erg belangrijk. En dat krijgen ze bij Sluiszicht, met een lekker bord eten voor een betaalbare prijs. En daarom komen ze terug.”

Mosselen

In samenwerking met Restaurant Kaatje bij Sluis en Résidence Kaatje in Blokzijl, organiseerde Sluiszicht op 3 juli de opening van het Zeeuws bodemcultuur mosselseizoen op een ludieke manier. Toby, De Mosselman van ‘het liedje’, overhandigde de mosselen aan kledingontwerpster en societydame Judith Osborn, een trouwe gast van Blokzijl. Samen met haar vriend, programmamaker Bert van der Veer, was zij naar het mosselfeest gekomen. Eerder was een parachutist met de zak mosselen uit een vliegtuig gesprongen en middenin de kolk beland (bedoeld) waar hij uitgevist werd door Provincieboot. Osborn maakte ook bekend dat die middag de start was van een actie ten gunste van het Autisme Fonds. Sluiszicht doneert dit mosselseizoen twee euro per verkochte mosselpan aan deze stichting en het totaalbedrag wordt door zakenman Hennie van de Most aangevuld met een onbekend (maar hoog) bedrag. Dat maakte Van de Most bekend toen hij tijdens de opening van het Zeeuws bodemcultuur mosselseizoen een blanco check overhandigde aan de stichting. Hennie van de Most is de ‘Havenmeester d’Honneur Blokzijl 2009’, een functie die elk jaar door een andere bekende Nederlander wordt vervuld. Tijdens het mosselfeest was er een muzikale omlijsting door Het Groot Blokzijls Piratenkoor. “Ik vind dat je het als ondernemer altijd net even anders moet doen dan een ander. Terwijl bij wijze van spreken heel Nederland een haringparty organiseert, gingen wij voor een mosselfeest en organiseerden dat op een ludieke manier. Die strategie voer ik ook door in Sluiszicht zelf en daarmee trek je klanten”, aldus Klos.“Gasten willen verwend worden en daarom moeten wij ons breed opstellen”