Wubbolt Horeca Makelaardij

Wubbolt Horeca Makelaardij krijgt nieuwe eigenaren

Richard Wubbolt van Wubbolt Horeca Makelaardij uit Winsum stopt ermee. Per 1 mei kent het kantoor twee nieuwe eigenaren: Arno Grevink en schoonzoon Thijs Boersma. Alle twee echte horecamensen met een succesvolle carrière in de horeca en de horeca-adviesbranche. “Een goede basis voor de horecamakelaardij”, aldus Wubbolt.

Ruim 20 jaar werkte Richard Wubbolt als horecamakelaar, nadat hij eerst jarenlang als agent had gewerkt voor bierbrouwer Heineken in de stad Groningen. “De makelaardij leek me altijd al een mooi beroep. Toen Heineken ons familiebedrijf kocht, was het hét moment om een makelaarsopleiding te volgen.” Tijdens zijn opleiding verkocht hij zijn eerste horecazaak; een croissanterie in de stad Groningen. Het was het begin van een succesvolle carrière in de horecamakelaardij. Wubbolt Horeca Makelaardij, waarin zowel Richard Wubbolt als zijn vrouw werkten, groeide uit tot het kantoor met de grootste orderportefeuille van heel Noord-Nederland. Menig horecagelegenheid in het Noorden van het land kreeg via Wubbolt een andere eigenaar. Het goedkoopste wat hij ooit verkocht was een inventaris ter waarde van 25 duizend euro. Het duurste object uit de portefeuille is hotel Egberts Duin op Schiermonnikoog dat momenteel via Wubbolt Horeca Makelaardij te koop staat voor 3,5 miljoen euro. “Een echt prestige object dat je gegund moet worden.” Maar de verkoop daarvan zal Wubbolt vooral van de zijlijn mee maken, nu hij zijn orderportefeuille en zijn naam heeft verkocht aan Arno Grevink en Thijs Boersma. Zij zijn vanaf 1 mei verantwoordelijk voor Wubbolt Horeca Makelaardij, hoewel Wubbolt de nieuwe eigenaren nog wel tot 2010 intensief zal begeleiden, adviseren en inwerken. “Daar hebben wij hem expliciet om gevraagd. Hij bezit zoveel kennis van de makelaardij en de markt in het Noorden en dat mogen we niet verloren laten gaan”, aldus Boersma.

Gek moment

Met gemengde gevoelens heeft Wubbolt afscheid genomen van zijn ‘kindje’. “Die twintig jaren waren een fijne periode, maar vooral ook hard, heel hard werken. Twintig jaar lang zes dagen per week werken gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik wil het wat rustiger aan doen.” Jarenlang verkocht hij bedrijven van anderen. Dit keer die van hemzelf. “Een gek moment. Het was een bewuste keus en je leeft ook wel naar de verkoop toe, maar het blijft toch een gek moment als het dan zover is.” Om niet van de een op de andere dag in een gat te vallen, blijft Wubbolt dus de eerste tijd betrokken bij Wubbolt Horeca Makelaardij, maar daarnaast richt hij zich ook specifiek op horecataxaties.

Horecakennis

De nieuwe eigenaren komen allemaal uit de horeca en horeca-adviesbranche. Voor Wubbolt was het daarom een logische keuze om voor deze partij te kiezen. “Daarnaast vond ik het belangrijk om een opvolger te vinden waar het mee klikt.” Grevink heeft jarenlang eigen horecaondernemingen gehad en later een horeca adviesbureau. Zodoende kwamen Wubbolt en Grevink elkaar regelmatig in het veld tegen. Ooit verkocht Wubbolt zelfs een hotel van Grevink. Boersma en zijn partner hebben samen een bedrijf dat zich richt op payrolling in de horeca. “Allebei hebben een aanwijsbare ervaring in en kennis van de horeca en dat is toch wel de belangrijkste eis van dit vak. Ik heb alle vertrouwen in deze mensen”, aldus Wubbolt. Ook de landelijke Vereniging Makelaardij Horeca (VMH) waar Wubbolt Horeca Makelaardij bij aangesloten is, heeft expliciet haar vertrouwen in de nieuwe eigenaren uitgesproken. “En daar zijn we erg trots op”, aldus Boersma.

Specialistisch vak

Wubbolt benadrukt dat het vak horecamakelaar een heel specialistisch vak is en in eerste instantie gaat om de kennis van de horeca. “Daar waar je het vak makelaar kan (bij)leren vanuit de boeken, kan je het ‘vak’ horeca niet leren. Dat is een gevoel, dat zit in je of dat zit niet in je.” Vrijwel elke horecamakelaar in het land komt dan ook uit de horecawereld en heeft het vak makelaar er bijgeleerd. “De verkoop van een etablissement kun je niet vergelijken met de verkoop van een woning of van een bedrijfspand. Er zijn een aantal grote verschillen en dat zijn de inventaris en het mee verkopen van personeel. Bovendien zijn horecagelegenheden vaak lang in iemands eigendom, waardoor er ook nog een behoorlijk stuk emotie bij de verkoop komt kijken.” Grevink voegt daar iets aan toe. “De indeling van een horecabedrijf verander je niet zomaar: de toiletgroepen, de riolering, de leidingen, de plaats van de keuken, alles ligt eigenlijk vast. Wanneer wij een horecazaak binnen lopen zien we direct of de routing logisch is. En een keuken is voor ons niet zomaar een willekeurige keuken, maar de apparatuur die er staat kunnen we op waarde schatten. We trekken conclusies uit de staat van de keuken en de inventaris. Iemand die uit de horecawereld komt, weet hoe het zit met benodigde vergunningen en wet- en regelgeving. Die weet gewoon hoe deze wereld werkt. Een makelaar uit de woningmarkt kan dat bijvoorbeeld niet. Daarom is ervaring in de horeca toch het belangrijkste als je horecamakelaar wilt worden”, weet hij. Tot aan 2010 zal Wubbolt de nieuwe eigenaren de kneepjes van het makelaarsvak bijbrengen. Ondertussen wordt een makelaarsopleiding gevolgd.

Kansen

De laatste paar jaren werd de markt van koop en verkoop steeds moeilijker, maar Wubbolt zag en ziet dat als een uitdaging en een periode van kansen. Dat geldt ook voor de nieuwe eigenaren die toch in een roerige markt binnenstappen. “De markt gaat hoe dan ook gewoon door”, aldus Grevink. “De moeilijkheidsgraad is vooral om een financiering rond te krijgen.” Wubbolt: “Aan die trend zit ook iets heel positiefs. De markt schoont zichzelf op. We worden minder gebeld door mensen met veel plannen en weinig geld en meer door mensen met veel ambities en geld.”

Uitdaging

“Waar nieuwe mensen komen, zijn ook nieuwe ideeën. Zo gaat dat”, aldus Grevink. “Maar we gaan niet arrogant zeggen dat wij het beter weten. Richard heeft in twintig jaar tijd een heel mooi kantoor opgebouwd, naam gemaakt en zich bewezen in de horecamakelaardij. Dat gaan wij voortzetten en in principe gaan we op dezelfde voet verder. Het bedrijf wat er staat is goed. Het is voor ons een grote uitdaging en we zijn er trots op dat we de naam Wubbolt Horeca Makelaardij mogen voeren!”

Wubbolt Horecamakelaardij
Noorderstraat 48
7811 AL Emmen
T. 0591-649904
F. 0591-659552
E. wubbolt@vmh-horeca.nl
I. www.wubbolt.nl

Door Ronella Bleijenburg