BonneBella

BonneBella: aandacht voor koffie: Een kopje koffie is maar niet zo een kopje koffie. Er komt wel iets meer bij kijken dan een scheut water en wat gemalen koffiebonen, vindt André Fieten. Afgelopen december startte hij met zijn bedrijf BonneBella als onafhankelijk koffieleverancier.

Net zoals wijnliefhebbers uren kunnen praten over de kleur, de geur en de smaak van wijn, kan Fieten uren praten over koffie: over de kleur, de geur en de smaak. Maar ook over de dikte van de schuimlaag (crema) van een espresso en waar die goed voor is, over de temperatuur en wat dat met koffie doet en over de manier waarop een kopje koffie geserveerd wordt: met of zonder glaasje water, de grootte van het lepeltje en de vorm van het zakje suiker, et cetera.

Balans

“Bij een goed kopje koffie draait alles om de vier m’s; melange, maling, machine en mens”, zegt Fieten. “Pas wanneer die vier elementen zelfstandig goed zijn en ook met elkaar in balans zijn, heb je een perfect kopje koffie. Je kan wel de juiste melange hebben, maar op het moment dat de molen van de koffiemachine verkeerd staat afgesteld en je een te grote of te kleine dosering gemalen koffiebonen krijgt is je koffie minder lekker, en ook als de machine niet schoon is of te koud water afgeeft. En wat te denken van de manier waarop je als gast in een horecagelegenheid een kopje koffie gepresenteerd krijgt? Of in een restaurant waar de aandacht vooral op het eten is gevestigd en het kopje koffie na te weinig aandacht krijgt.” Kortom er is meer te vertellen over koffie, en dat wil Fieten vanuit zijn bedrijf gaan doen in de noordelijke regionen van Nederland.

Zelfstandig

Ruim 13 jaar ervaring heeft Fieten in de koffiebranche. Hij was in verschillende functies actief zoals rayonmanager en accountmanager bij Segafredo Zanetti, koffiebranderij Peeze en Miko Koffie Service. Oftewel, hij kent het product en alles wat daarbij komt kijken en hij heeft de connecties. Eind 2004 werd Fieten ziek. Ernstig ziek. Maar hij overleefde. Een jaar later kwam hij terug op zijn oude werkplek. Daar was een aantal zaken flink veranderd. Nog één nieuwe werkgever volgde voor de periode van anderhalf jaar, maar toen hakte hij de knoop definitief door, mede op aandringen van vriendin Lianne die een eigen bedrijf in Italiaanse delicatessen heeft: hij haalde zijn eerder bedachte, maar weggestopte plan voor BonneBella van de plank en concretiseerde het. “Vanwege mijn ziek zijn weten we hoe relatief het leven is. We willen alleen nog maar dingen doen die we leuk vinden en niet vastzitten aan werkgevers.” Binnen vier weken startte Fieten zijn onderneming als zelfstandig en onafhankelijk koffieleverancier voor de horeca en het bedrijfsleven onder de naam BonneBella.

Nazorg

Vanwege zijn kennis en contacten kende het bedrijf een bloeiende start. Uiteraard ook vanwege het concept. Fieten onderscheidt zich met BonneBella op een aantal punten van de bestaande koffieleveranciers. Allereerst op het punt van aanbod. Daar waar de meeste koffieleveranciers met één merk koffie werken, heeft Fieten diverse kwaliteitsmerken maken in zijn assortiment: Pirai do Brasil, Filicori Zecchini en illy Caffe. “Ik vind het belangrijk om met meerdere merken bij de klant binnen te komen. Het heeft alles te maken met het voordeel van de keus, maar daarnaast ook met de passie voor koffie. Op deze manier kun je met de klant discussiëren over zijn wensen en smaken en de koffie daar op afstemmen. Ik heb een voorsprong op concurrenten die met één merk binnen komen en alleen over de prijs kunnen discussiëren en niet op smaak en kwaliteit.” Daarnaast heeft BonnaBella een grote collectie aan best geteste koffie- en espressomachines en molens. “Voor elk wat wils.” Maar het allerbelangrijkste verschil is dat BonneBella verder gaat dan alleen het adviseren over en afleveren van koffie. Fieten stelt de machines goed af en test de machines en de koffie maandelijks op kwaliteit, smaak en versheid. Bovendien geeft hij het personeel gratis trainingen en opleidingen inzake het koffie maken, het optimale gebruik van de apparatuur en voor de horeca ook specifiek het uitserveren van een goede kop koffie. “Daarbij is aandacht het allerbelangrijkste credo. Je moet klanten laten merken dat de koffie met aandacht is gemaakt voor hen en niet zomaar een kop voor iemand zijn neus kwakken met een voetenbad als resultaat. Koffie is vaak het ondergeschoven kindje in de horeca. Samen met bier is het de grootste winstmaker, maar het krijgt vaak de minste aandacht.”

Emotie

“Vroeger was koffie gewoon koffie. Nu zijn er ontzettend veel variaties in melanges maar ook in soorten zoals espresso, lungo en cappuccino. Ik wil klanten graag het besef bijbrengen wat er allemaal mogelijk is op het gebied van koffie.” Gecharmeerd van het product koffie, wil Fieten vooral ook een stukje sfeer overbrengen. En wel dat stukje sfeer en die emotie die hem geraakt hebben tijdens vakanties in Italië en Zuid-Frankrijk. “Als ik een goede espresso of kop koffie drink, denk ik terug aan die vakanties. Aan de etablissementen waar ik die espresso of koffie dronk en aan die warme, huiselijke en romantische sferen. Dat zou iedereen moeten proeven en die associaties zou een goede kop koffie bij iedereen moeten opwekken. Met de merken koffie die ik lever en alle nazorg en advies daarbij halen klanten het optimale uit hun koffie. Ik ben een emotionele verkoper en hou van gevoelens. Ik heb een ontzettende passie voor het product koffie en voor alles wat er bij komt kijken, ook voor de mokken, kopjes en het design van de machines.”

In het kort

Ruim 80 procent van de huidige klanten van BonneBella bestaat uit de horeca. De overige 20 procent zijn met name de kantoren. BonneBella richt zich op de provincies Groningen, Drenthe, Friesland en de kop van Overijssel waardoor een snelle levering gegarandeerd is. BonneBella levert maatwerk in koffie- en theevoorzieningen afgestemd op de wensen van de klant en heeft een keuze uit een breed scala aan apparatuur van alle grote merken. Ook concepten met betrekking tot instant-, filter- en freshbrewkoffie behoren tot het assortiment. Gratis trainingen en opleidingen voor het personeel inzake koffie maken en het gebruik van apparatuur behoren tot de standaard service van BonneBella, net als een continue kwaliteitsbewaking van het eindproduct.