YaBeco Restaurants

YaBeco: “Een goed stukje horeca, met verrassende entourages”

YaBeco restaurants & catering heeft ondertussen acht horecagelegenheden in het Noorden van het land, inclusief drie locaties in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen. Momenteel wordt er gewerkt aan een vierde locatie in het stadion. Directeur Marcel van der Velde vertelt over het concept en de ontwikkelingen.

Het begon allemaal negen jaar geleden toen Marcel van der Velde, vrouw Margaretha en broer Fokko het Yankee Doodle American Fun Restaurant in Drachten openden. Het was de eerste horecagelegenheid binnen wat later uit zou groeien tot de Yabeco groep met acht en binnenkort negen zaken en 250 medewerkers (waarvan 100 fulltime). Alledrie hadden ze een achtergrond in de horeca. Margaretha doordat zij jarenlang over de hele wereld in de horeca heeft gewerkt (“een echt horecadier”, aldus Marcel) en Marcel en Fokko van huis uit in een horecagroothandel. “Vanuit die achtergrond hadden we veel horecagelegenheden van binnen gezien en zagen we welke zaken wel en niet geld verdienden en welke formules wel en niet werkten. Toen deze groothandel verkocht werd aan de Sligro kregen we de kans een restaurant te kopen in Drachten. Thematische horeca was toen sterk in opkomst. Wij waren Amerika-gek dus besloten we een buffetrestaurant naar Amerikaanse begrippen te maken; het Yankee Doodle American Fun Restaurant”, aldus Van der Velde. Die zaak liep vanaf het begin al goed en anderhalf jaar later werd een tweede Yankee Doodle restaurant in Assen geopend. Beide restaurants draaien volgens een “succesformule met op elke dag van de week vaste funelementen”. Daar bleef het niet bij. Weer anderhalf jaar later kregen Marcel, Margaretha en Fokko de kans een klein hotelletje te kopen in hun woonplaats Bakkeveen. Daar werd een ander thema ingevuld. “We houden van skiën en de Alpen en besloten een a la carte Alpen Restaurant te maken; Jodel Lowina. De muziek, de medewerkers in traditionele Alpendracht en de entourage met skigondels, sleeën, herten en wilde zwijnen laten zien wat de Alpen te bieden hebben.”

Uitbreiding

Drie jaar lang bleef het bij deze drie restaurants, tot augustus 2005. Toen werd Beijk Catering Service uit Groningen overgenomen. “Een bedrijf dat deed aan contractcatering en partyservice, maar daarnaast ook twee thema restaurants had. Het Ei van Columbus in Midlaren en Baloney’s in Hoogkerk. In een keer werden we dubbel zo groot. We kregen een complete organisatie erbij met een hoofdkantoor, een administratieve afdeling, een marketing afdeling en een telefooncentrale. Dat was makkelijk en we integreerden onze organisatie in dit hoofdkantoor.” YaBeco restaurants en catering was geboren, een afgeleide van Yankee Doodle, Beijk Company. Het Baloney’s Showrestaurant werd gelaten zoals het was, een combinatie van show, entertainment, livemuziek, eten en drinken. Het Ei van Columbus werd omgetoverd tot Brasa do Brasil Rodizio Grill Restaurant. Een restaurant in sambastijl met muziek, dans en een temperamentvol Zuid-Amerikaanse ambiance. Maar er kwam nog meer bij. YaBeco exploiteert sinds twee jaar ook Fryslân Fun Plaza in het Abe Lenstra Stadion van Heerenveen. “Met een vloeroppervlak van 1500 vierkante meter is dit het grootste en gezelligste supportershome van Nederland.” Met de uitbreiding van het stadion tot sportstad Heerenveen kwamen er nog twee cafés bij voor YaBeco; het Sportstad Café en het Sportbreak Café. Momenteel wordt aan een vierde café gewerkt binnen het stadion onder de Noordoost-vleugel. Dat wordt een publieksruimte waar 500 personen terecht kunnen en dat zoals het nu lijkt een Caribisch thema krijgt. “SC Heerenveen op trainingskamp op de Caribbean, zo moet je het eigenlijk zien.”

Upgraden

In negen jaar tijd groeide YaBeco uit tot een enorme organisatie. Tijd dus om het de komende jaren wat rustiger aan te doen, er niks meer bij te kopen en de focus te leggen op het upgraden van het huidige. “We zijn snel gegroeid in de afgelopen jaren en hebben grote investeringen gedaan. We willen nu eerst maar eens even tijd en geld investeren in onze mensen en in de complete formule zoals die nu is. Maar eerlijkheidshalve zeggen we daar wel bij, zeg nooit nooit. Als we een leuke aanbieding krijgen om iets te kopen gaan we zeker even kijken. Maar de focus ligt daar niet. We zijn de bestaande concepten ook constant aan het restylen. Zo hebben we in Yankee Doodle Assen de afgelopen drie maanden flink verbouwd. Daar hadden we een hoek in de sfeer van Miami Beach. Daar hebben we nu Caribische draai aangegeven en de hoek in de sfeer van New Orleans is gerestyled in de Blue Note Jazz Club.” Marcel geeft aan het belangrijk te vinden de zaken up to date te houden en de boel niet te laten verouderen. Verrassend en vernieuwend dat moeten de concepten zijn, maar vooral ook blijven. En de thema restaurants moeten allemaal vooral een andere sfeer blijven houden. “We willen een goed stukje horeca neerzetten en daar een eigen draai aangeven met een verrassende entourage. We hoeven daarbij niet per se in te spelen op trends in de markt. We kijken vooral naar thema’s die warmte en gezelligheid met zich meebrengen en die relatief makkelijk in te vullen zijn.” Hoewel de korte termijn visie vooral het upgraden van het huidige is, is er tevens een lange termijn visie met alweer nieuwe plannen gericht op met name uitbreiding van de cateringsector in specifiek Friesland en de contractcatering. “Die plannen zijn nog pril en schuiven we op de lange baan, maar we willen niet te lang stil blijven staan.”

Filosofie

Elk restaurant heeft een eigen bedrijfsleider die geassisteerd wordt door de chefkok. “Op die twee mensen draaien de individuele zaken en zij zijn ook het gezicht van de betreffende restaurants. Wij verzinnen met ons drieën de ideeën en wij hebben de tools. Wij observeren en delegeren, zij werken het uit. Een concept dat voor alle partijen prima werkt.” Algemene filosofie van YaBeco is dat het vooral leuk moet zijn voor iedereen. “Dat klinkt zo makkelijk, maar daar komt het eigenlijk wel op neer. Er moet geld verdiend worden en de kachel thuis moet branden. We zijn hier ingerold en we vinden het geweldig om te doen, maar het moet wel leuk blijven. We zijn alledrie heel serieus met ons werk bezig en we denken vrij grootschalig, maar het moet wel haalbaar zijn en we moeten er aardigheid in hebben om het te doen. Daarnaast willen we zoveel mogelijk in het Noorden blijven. Dat is het gebied waar we wonen en werken en die markt kennen we goed. Hier ligt uitdaging genoeg voor ons.”

Tekst en fotografie: Ronella Bleijenburg