Brandsma Koffie Bolsward B.V. is een bekende naam in de noordelijke helft van Nederland. Hier is het bedrijf sinds 1893 koffie- en theespecialist en inmiddels alweer 25 jaar exclusief dealer van de Roode Pelikaan Koffie & Thee. Het leveren van kwaliteit en een toegevoegde waarde is dan ook het credo.
Brandsma Koffie Bolsward kiest voor toegevoegde waarde
“De horecamarkt is de laatste jaren enorm in beweging en de kwaliteitsbeleving van koffie is meer en meer in opkomst. Als leverancier moet je daar proactief op inspelen door met de ondernemer mee te denken en een vergaande service te verlenen, maar bovenal valt of staat alles met de kwaliteit en het leveren van een toegevoegde waarde in de ruimste zin van het woord”, aldus Menno Brandsma, directeur en vierde generatie van het familiebedrijf. Kwaliteit en het leveren van toegevoegde waarde is dan ook het credo van Brandsma Koffie Bolsward. Natuurlijk gaat het om de kwaliteit van de koffie in het kopje, maar ook zeker om kwaliteit in de uitstraling van datzelfde kopje koffie: het porselein, het suikertje, het melkcupje en het koekje allemaal in dezelfde stijl. “Wij geloven dan ook heilig in de toegevoegde waarde van een concept. Om de kwaliteit van het eindproduct te beheersen heeft Brandsma Koffie Bolsward een aantal terugkerende aspecten in haar dienstverlening aangebracht: persoonlijke belevering door de accountmanagers, periodieke kwaliteitscontroles en intensieve training en begeleiding van haar klanten op locatie. Daarnaast heeft Brandsma Koffie een eigen technische dienst die zeven dagen per week bereikbaar is. De accountmanagers werken nauw samen met de collega’s van de technische dienst en zij presenteren zich als team bij onze relaties. “Hierdoor creëren we een heel duidelijk gezicht naar onze relaties toe. Dat geeft vertrouwen en zorgt voor continuïteit”, aldus Brandsma. Door deze manier van samenwerken kunnen de accountmanagers ook heel gericht met de klant meedenken over het juiste concept en adviseren bij de keuze van nieuwe apparatuur. Hiervoor zijn uiteraard verschillende mogelijkheden zoals: koop, huurkoop, huur of lease. Uitgangspunt daarbij is altijd maatwerk in de combinatie van apparatuur, koffie en alle bijbehorende producten, uiteraard met de ondersteuning van de serviceorganisatie en de technische dienst.
Kwaliteit en marge
“Een kop koffie serveren is vaak niet alleen een kwestie van een druk op de knop en er komt koffie uit het automaat”, zegt Brandsma. Het gaat om het totaalplaatje van een goed onderhouden machine, de perfecte koffieboon en één of meer nauwkeurig afgestelde koffiemolens. “Maar, alle omstandigheden kunnen nog zo perfect zijn, als de mensenhanden het proces niet goed beheersen is het uiteindelijke resultaat misschien wel acceptabel, maar zeker niet optimaal. Door het trainen en begeleiden van de personeelsleden van onze relaties zullen deze in staat zijn om de kwaliteit van het eindproduct te herkennen, te beïnvloeden en waar nodig te verbeteren.” Denk hierbij aan het zetten van een perfecte espresso, het maken van de juiste melkschuim “en waar gewenst kunnen we de mensen zelfs trainen in het maken van Latte Art”. Dit jaar is Brandsma een samenwerking aangegaan met de International Tea & Coffee Academy, die gespecialiseerd is in het opleiden en trainen van mensen tot volwaardige baristi en geautoriseerd om het SCAE examen af te nemen. “Wij zijn ervan overtuigd dat een perfect gezette kop koffie, espresso of cappuccino voorzien van bijpassende producten als suiker, melk en een chocolaatje uitstraalt dat er aandacht aan is besteed en daardoor voelt de klant zich welkom en verwend. Ondernemers zijn vaak geneigd om alleen naar de inkoopkant te kijken, terwijl het veel interessanter is om samen meer afzet te creëren, zegt Rolf Huizing, Salesmanager. “Het gaat om de beleving, om de kwaliteit en om de juiste bereiding, waarvoor gasten graag terug zullen komen.”
Beleving
Sowieso is de kwaliteitsbeleving van koffie meer en meer in opkomst. Vroeger dronk men thuis en op het werk een kop koffie, nu is het steeds vaker espresso, cappuccino en latte macchiato. De horeca mag daar zeker niet bij achterblijven. Sterker nog, de horeca moet voorop lopen. “Want men is in veel gevallen niet bereid om te betalen voor een product, dat kwalitatief minder is dan thuis”, aldus Huizing. Brandsma Koffie Bolsward realiseert zich als geen ander dat koffie een culinaire traktatie moet zijn. Niet voor niets werd koffie al in de zeventiende eeuw een geliefde drank nadat reizende Europeanen terug kwamen uit het Midden-Oosten met verhalen over de wonderdrank die vermoeidheid kon verdrijven? Nog steeds worden we dagelijks gegrepen door de mythe van koffie. We drinken het om de dag te starten, nieuwe energie op te doen of om simpelweg te genieten. “Maar we realiseren ons ook terdege dat er steeds meer gevraagd wordt van de koffieproducenten en -leveranciers. Wij spelen daarop in door het leveren van toegevoegde waarde en willen niet een merk, maar een concept verkopen. Een totaalconcept bestaande uit koffie, bijproducten, apparatuur, (technische) ondersteuning en aftersales.”
Roode Pelikaan
Het kwaliteitsmerk Roode Pelikaan past bij deze visie van Brandsma. Het bedrijf is sinds 25 jaar exclusief dealer van Roode Pelikaan Koffie & Thee in de noordelijke helft van Nederland. Dit merk besteedt volop zorg aan het selecteren van de juiste koffiebonen en het melangeren daarvan. “Het geheim van de uiteindelijke smaak en het aroma van de koffie schuilt in het deskundig mengen en branden van de verschillende soorten koffie. In de eigen branderij besteden de koffiebranders van Roode Pelikaan hieraan veel tijd en aandacht. Elke melange is nauwkeurig samengesteld en bovendien biedt het uitgebreide assortiment van Roode Pelikaan voor elke bedrijfssituatie een passende oplossing: koffiebonen, fresh brew, snelfilter of vriesdroog koffie. “Wij zijn betrokken bij het hele proces: van plant tot klant. Dat geeft ons de mogelijkheid om de kwaliteit op verschillende momenten in het productieproces te toetsen en indien nodig bij te sturen. Regelmatig hebben we een proeverij met onze koffiebranders om de kwaliteit te proeven, te bespreken en waar mogelijk te verbeteren”, zegt Huizing.
Concepten
Roode Pelikaan heeft er voor gekozen om haar volledige assortiment koffiebonen duurzaam te maken. Alle initiatieven die bijdragen aan de verbetering van de omstandigheden van de koffieteelt op sociaal vlak en het milieu komen daarbij aan bod. De initiatieven die door Roode Pelikaan worden gesteund zijn Max Havelaar Fairtrade, Utz certified en Rainforrest Alliance. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat koffie vers gebrand is, constant van smaak en samengesteld uit duurzame grondstoffen. Dus wij doen nooit een concessie aan kwaliteit.” Sinds anderhalf jaar heeft dit koffiemerk de verpakkingen vernieuwd en volledig aluminiumvrij gemaakt, waardoor het bij het kunststofafval afgevoerd kan worden en het milieu minder belast wordt. Verder is de nieuwe huisstijl volledig doorgevoerd op de verpakkingen, het porselein en op de bijproducten. Naast het assortiment duurzame koffiebonen van Roode Pelikaan levert Brandsma Koffie Bolsward ook een volledig groen concept. Dit concept bevat een Fairtrade Max Havelaar en een Fairtrade Max Havelaar BIO gecertificeerde koffie. Vanzelfsprekend wordt het groene concept ondersteund met porselein, een rietsuikerstick en een biologische melkcup van Zuivelrijck. Daarnaast is er een volledig BIO- gecertificeerde theelijn leverbaar.
Thee
Naast koffie heeft Brandsma ook twee theeconcepten in haar assortiment: Revolution Tea en Lipton Tea. Dit laatste merk is wereldmarktleider in thee en heeft een brede range van droge thee en infusies beschikbaar met, uiteraard, passende presentatievormen. “Met de toevoeging van Revolution Tea aan ons assortiment laten we zien dat we ons blijven vernieuwen en blijven inspringen op vragen uit de markt. Op dit moment is thee een enorme groeimarkt en met de hoogwaardige kwaliteit, uitstraling en presentatie van dit merk proberen we aan deze vraag te voldoen”, zegt Brandsma.