Dalmolen Horeca- en grootkeukentechniek bestaat dit jaar 40 jaar en dat wordt in oktober gevierd met een serie opendagen. Betrouwbaarheid, service en kwaliteit liggen aan die lange termijn ten grondslag, volgens eigenaren Roelof Bijkerk en Elly Jacobs. Deze maand presenteert de leverancier van keukenapparatuur een eigen lijn reinigingsmiddelen en een eigen koffiemerk: Dalmolen Hygiëne en Café Molino.
Dalmolen bereikt 40-jarig bestaan dankzij betrouwbaarheid en kwaliteit
Dalmolen Horeca- en grootkeukentechniek, gevestigd op industrieterrein Schipsloot in Wolvega, is een bedrijf dat keukenapparatuur levert voor onder andere de horeca, bakkerijen, slagerijen, restaurantkeukens, grootkeukens en instellingskeukens binnen de gezondheidszorg. Het gaat dan om vaatwassers, kookapparatuur, koelmeubelen en bakwanden, maar ook om bijvoorbeeld koffieautomaten en combi-steamers. “Alles wat met professionele keukenapparatuur en -inrichting te maken heeft verzorgen en leveren wij: een op maat gesneden ontwerp, apparatuur van hoge kwaliteit (gerenommeerde merken), vakinstallateurs en service.” Het bedrijf bestaat dit jaar 40 jaar en volgend jaar zijn Roelof Bijkerk en zijn vrouw Elly Jacobs 20 jaar eigenaar van het bedrijf. In 2004 kwam zoon Mathijs in dienst als technisch medewerker, sinds 2009 is hij mede-eigenaar. “We zijn geen wilde handelsfirma met een snelwisselend assortiment en een groot personeelsverloop. We gaan voor de lange termijn relaties zowel met leveranciers als met onze klanten”, vat Bijkerk het uitgangspunt van Dalmolen samen.
Historie
Dalmolen begon in 1960 in Bedum als groothandel in diepvriesproducten (Lich-ijs), vestigde zich in 1965 in Heerenveen en specialiseerde zich vanaf 1972 op het gebied van keukenapparatuur en -inrichting vanuit Deersum. Daar ontwikkelde het bedrijf zich tot echte specialist in grootkeukens. In 1984 verhuisde het bedrijf naar Wolvega en in datzelfde jaar kwam Bijkerk in dienst bij Dalmolen. In 1993 namen hij en zijn vrouw het bedrijf over. De eerste jaren deden ze al het werk samen met een kantoormedewerker en richtten ze zich in eerste instantie vooral op bestaande relaties. “Tijd voor acquisitie was er niet echt.” Geleidelijk aan groeide het bedrijf en werd het tijd om meer personeel aan te nemen. In 2007 verhuisde Dalmolen van een verouderde loods op industrieterrein Schipsloot in Wolvega naar een nieuwbouw- pand aan de rondweg op datzelfde industrieterrein. Die nieuwbouw moest het bedrijf een nieuwe impuls geven en nu, vijf jaar later, blijkt dat inderdaad te zijn gelukt, geeft Bijkerk aan.
Advies
Door de jaren heen, in betere en moeilijkere tijden, heeft Dalmolen zich prima staande weten te houden en een klantenbestand met veel vaste klanten opgebouwd. Bijkerk: “We hebben de betere A-merken in ons assortiment. Voor een deel zijn dit nog steeds dezelfde merken als waar Dalmolen ooit mee begon. Het zijn sterke merken en dat maakt je als leverancier betrouwbaar richting je klanten en levert langdurige klantenrelaties op. Bovendien hechten we veel waarde aan eerlijk verkoopadvies. We houden niet van agressieve verkoopmethoden en verkopen niet meer dan de klant nodig heeft. Eerlijk advies op maat”, aldus Jacobs. “De relatie met de klant staat bij ons altijd centraal. We doen wat we de klant beloven en we gaan ervoor om goed maatwerk af te leveren. Alle klanten zijn verschillend en dus ook hun keukens en hun wensen. Als klein bedrijf zijn we flexibel en kunnen we optimaal inspelen op de wensen van de klanten. Vanwege de lange relaties met onze fabrikanten weten we ook precies wat wel en wat niet kan. En dat alles bij elkaar maakt dat klanten speciaal naar ons komen”, zegt Bijkerk. “Onze klanten hebben over het algemeen veel verstand van hun producten en van koken, maar niet specifiek van de apparatuur. Wij zien het als onze taak dat stukje nazorg in te vullen. We laten klanten graag zien hoe ze de apparatuur op de meest efficiënte manier kunnen instellen en zo optimaal mogelijk gebruik kunnen maken van de apparaten. En uiteraard hebben we een uitstekende service.”
Onderscheidend
Een van de sterke merken die Dalmolen al sinds haar beginjaren (1976) in haar assortiment heeft zijn de Lamber vaatwasmachines. “Met dit merk onderscheiden wij ons. Hierin zijn wij gespecialiseerd en dit is ook echt een aparte tak binnen ons bedrijf.” Bovendien ontwikkelt Dalmolen in eigen huis de standaard spoelmachines van Lamber door tot flessenspoelmachines voor zuivelboeren. “Het spoelen van flessen vraagt om een heel specifieke techniek waarbij het heel belangrijk is dat er bacterievrij gereinigd wordt. In Nederland zijn er geen flessenspoelmachines te verkrijgen, terwijl boerderijwinkels toch aan hun opmars bezig zijn”, aldus Bijkerk. “Gezien de lage melkprijs zijn er steeds meer boeren die hun melk en melkproducten aan huis in boerderijwinkels verkopen, zodat ze er nog iets op verdienen. Wij zijn de enige leverancier in Nederland die hier een speciale machine voor heeft ontwikkeld.” Andere merken van Dalmolen zijn bijvoorbeeld, Gram (koel en vriesmeubelen), Meiko (vaatwassers), Eloma (combi-steamers) en Florigo (bakwanden). Sinds drie jaar heeft Dalmolen ook het merk Kogast uit Slovenië in het assortiment opgenomen. Kogast produceert al meer dan vijftig jaar kookapparatuur voor toepassing in alle professionele keukens, van snackbar tot grote instellingskeukens en maakt daarbij gebruik van Duitse onderdelen. “Kogast staat bekend om de nette en de degelijke afwerking van de apparatuur en past daardoor goed in ons assortiment. Bij Brasserie Anders in Langweer mochten we onlangs een naadloos en op maat gemaakt kookeiland van Kogast plaatsen.”
Innovaties
Nieuw in het assortiment van Dalmolen zijn de reinigingsmiddelen voor de hele keuken onder eigen naam: Dalmolen Hygiëne. “We verkochten al reinigingsmiddelen, maar hebben besloten dat nu onder eigen naam te gaan doen. We behouden de kwaliteit, maar bieden de producten nu tegen een betere prijs aan.” In juli worden de producten op de markt gebracht. Ook gaat Dalmolen een eigen koffiemerk op de markt zetten: Café Molino. Een lijn waarin espressobonen, vriesdroogkoffie en cacao voor koffieautomaten en ingrediënten als topping vertegenwoordigd zijn. In samenwerking met een branderij stelde het team van Dalmolen een eigen blend samen die volgens Jacobs stevig, maar zacht is en niet scherp. “Een 100 procent Arabica koffie die je de hele dag door kunt drinken”, aldus Bijkerk. Met deze nieuwe producten (die op zich niet nieuw in het assortiment zijn), wil Dalmolen haar klanten nog beter bedienen, met een verbeterd product voor een aantrekkelijker prijs.