VHC ActiFood levert food- en non-food producten aan diverse horecabedrijven in het Noorden van Nederland. Kwaliteit, betrokkenheid en service staan centraal. Middels een flinke uitbreiding van haar pand (ruim 4000 vierkante meter komt erbij), het inrichten van een demoruimte én een uitbreiding van de non-foodsector, wil VHC ActiFood het bedrijf een flinke impuls geven.
Met het nieuwe pand hebben we al onze afdelingen onder één dak
Evert Blaauw, Jan Veenstra, Bert Geuze en Koenraad Winter – vier mannen die elkaar kenden uit de branche – startten in 2000 met VHC ActiFood in Oosterwolde. Een pand aan de Waardeel in Oosterwolde werd betrokken en de groothandel liep voortvarend. Het was een nieuwe groothandel, met een breed assortiment en een ongekend hoge servicegraad als onderscheidende factoren. “Want daar had en heeft de horeca in onze regio nog steeds behoefte aan.” Bestond het assortiment die eerste periode uit diepvriesproducten en droogwaren en richtte het bedrijf zich met name op kleine horecabedrijven, in de loop der jaren werd het assortiment verrijkt met dagverse producten en richtte VHC ActiFood zich op elk horecabedrijf in de regio; groot en klein. In 2005 groeide VHC ActiFood uit haar jasje en werd het pand aan de Waardeel echt te klein. Een nieuw pand werd gekocht aan de Buurstede in Oosterwolde, iets verderop. Het bedrijf groeide verder en verder. Nieuwe afnemers deden een beroep op VHC ActiFood en (zorg)instellingen en scholen gingen tot de klantenkring behoren. Ook werd het assortiment meer en meer uitgebreid. Inmiddels is het pand aan de Buurstede weer te klein geworden door alle ontwikkelingen. Afgelopen april werd daarom het ‘oude’ pand aan de Waardeel weer teruggekocht. De vorige eigenaar had dit pand van 1500 vierkante meter al uitgebreid tot een pand van 4000 vierkante meter, wat VHC ActiFood de mogelijkheid biedt om de panden aan de Waardeel en de Buurstede met elkaar te verbinden. De bouwwerkzaamheden daartoe vinden momenteel plaats. Per januari 2013 moet de verbouwing klaar zijn waardoor er een nieuw pand van in totaal 7500 vierkante meter staat. Leuk detail: de oude entree wordt dan ook weer de nieuwe entree…
Alles onder één dak: Met het nieuwe pand hebben we al onze afdelingen onder één dak
“Met het nieuwe pand zorgen we ervoor dat we al onze afdelingen onder één dak hebben”, zegt Winter. “Onze versafdeling en onze kerstpakkettenafdeling hadden we op andere locaties ondergebracht in verband met ruimtegebrek. Voor onze klanten, maar ook voor onszelf, is het prettiger om alles onder één dak te hebben staan. Zo heeft iedereen een totaaloverzicht over ons complete assortiment.” Bovendien brengt deze capaciteitsuitbreiding volop mogelijkheden om ook het assortiment uit te breiden, nu en in de toekomst. In de toekomst wil VHC ActiFood zich gaan richten op meer biologische producten, meer non-food en meer dagverse producten met een nadruk op vis. In de nabije toekomst (vanaf januari als het vernieuwde pand klaar is) gaat VHC ActiFood haar non-foodsector flink uitbreiden. In het nieuwe pand wordt dan ook een wijnhoek en een koffiehoek ingericht en komt er een demoruimte inclusief keuken waar, in samenwerking met fabrikanten en klanten demonstraties of workshops gegeven kunnen worden. “Al deze uitbreidingen moeten ons bedrijf een nieuwe impuls geven. Het is een lastige tijd voor de horeca, dus zullen we het moeten hebben van de onderscheidende factoren.”
Concepten: Wij doen graag iets extra’s. En dat wordt gewaardeerd
Een van de onderscheidende aspecten van VHC ActiFood is de focus op concepten. Dat doet de groothandel om meer te willen zijn dan alleen een leverancier. “Concepten bieden ondernemers extra commerciële kansen. Alle concepten die wij aanbieden zijn compleet gemaakt met een krachtige verkoopondersteuning door een zeer grote variëteit aan modern reclamemateriaal. Hiermee proberen wij onze klanten een hulpmiddel aan te reiken tot meer omzetgroei.” Zo heeft VHC ActiFood bijvoorbeeld het koffieconcept Calice. Koffie heeft de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Men stelt hoge eisen aan de smaak en presentatie van het kopje koffie. “Calice voldoet aan die hoge eisen en is een smaakvol, eigentijds en modern vormgegeven koffieconcept dat perfect inspeelt op de huidige koffietrend. Naast ons eigen koffieconcept hebben wij nog een echt Italiaans koffiemerk Lavazza wat exclusief te verkrijgen is bij de leden van de VHC organisatie. Een ander concept van VHC ActiFood is Chaupain, een vernieuwend broodconcept dat speciaal is ontwikkeld voor alle segmenten van de horeca. Het concept omvat een gevarieerd assortiment broodproducten uit alle windstreken: voor elk wat wils. Doordat wij in ons nieuwe pand een koffiehoek inrichten en in de demoruimte bijvoorbeeld broodworkshops kunnen gaan geven, focussen wij ons nog meer op die concepten”, aldus Winter.
Landelijk
“De klant van vandaag stelt steeds hogere eisen. Daar gaan wij in mee. Ondernemers hebben behoefte aan een partner die meedenkt, die weet wat er in de branche en in hun bedrijf speelt en die meehelpt met het zoeken naar oplossingen. Wij zijn een echte partner voor onze afnemers en weten wat zij nodig hebben. Ons brede assortiment, het goede logistieke apparaat én onze sterke service spreken klanten aan en deze elementen hebben hun succes bewezen. Bovendien doen we graag iets extra’s. En dat wordt gewaardeerd. Die filosofie van ons bedrijf verandert niet.” En die filosofie heeft er voor gezorgd dat VHC ActiFood sinds haar bestaan flinke professionaliseringslagen heeft gemaakt. De aansluiting van VHC ActiFood bij de landelijke verkooporganisatie VHC (Vereenigde Hollandsche Compagnie) is met name een stimulans geweest voor de ontwikkeling van het bedrijf. VHC is een samenwerkingsverband van vier onafhankelijke, zelfstandige horecagroothandels die de krachten hebben gebundeld in een nationale verkooporganisatie om gezamenlijk een landelijke dekking te garanderen. “Dat is bij landelijk opererende bedrijven vaak een voorwaarde om als groothandel te mogen leveren. Door de samenwerking kunnen wij die wens invullen en dat draagt bij aan de positieve ontwikkeling van onze afzonderlijke bedrijven. Met meer dan 20.000 artikelen in ons assortiment vinden klanten altijd wat zij zoeken, zowel op het gebied van food als non-food. Als groothandel is het belangrijk je te onderscheiden met je assortiment om zo klanten aan je te binden. Wij kunnen dat dankzij onze aansluiting bij de VHC, want gezamenlijk hebben wij eigen productlijnen op het gebied van brood, gebak, convenience en bier. ActiFood koppelt de manier van werken van een klein bedrijf aan de kracht van een grotere organisatie.”