Van Elderen accountants

Van Elderen accountants: “Wij gaan net even verder”

Accountantskantoor Van Elderen Accountants | Belastingadvies in Zwolle is een kantoor dat laagdrempeligheid ontzettend belangrijk vindt. Luisteren en meedenken met haar klanten zijn de kernwoorden. Het is een jonge dynamische club met veel aandacht voor communicatie en het pro-actief meedenken met klanten.

De reclameslogan van accountantskantoor Van Elderen luidt heel simpel ‘Van Elderen gaat net even verder’. Jeannet Langenhof is vestigingsmanager van het kantoor in Zwolle en legt uit. “Onder net even verder verstaan we een aantal zaken zoals bijvoorbeeld een pro-actief relatiebeheer. Onze mensen zoeken meerdere malen per jaar contact met de relatie. Onder net even verder verstaan we ook het creatief zoeken naar oplossingen. Spreek de taal van de ondernemer is daarbij leidraad. Onder net even verder verstaan we ook de vertaling van kennis over de klant, verjaardagen en bijzondere gebeurtenissen, naar de praktijk. Je klant kennen en weten wat er bij de klant speelt, is essentieel om daar een rol in te spelen als sparringpartner. Op die manier kunnen we nog meer kwaliteit leveren. Al onze klanten krijgen bijvoorbeeld een verjaardagskaart van ons en een eindejaarsgeschenk. Daarmee onderscheiden we ons. Persoonlijk contact en betrokkenheid is zo belangrijk in ons vak. Misschien heeft het er wel mee te maken dat ik als vrouw het kantoor in Zwolle leid, dat we dit doen”, denkt ze. “Ik vind het gewoon ontzettend belangrijk om mensgericht bezig te zijn en zowel met klanten en relaties, maar ook met de eigen medewerkers goed contact te onderhouden. Onze organisatie is dan ook decentraal ingericht met een sterke delegatiefocus: de medewerkers krijgen zelf de verantwoordelijkheden en iedereen mag elkaar daarop aanspreken, van hoog naar laag en andersom. Door medewerkers erbij te betrekken creëer je passie voor het werk en saamhorigheidsgevoel. Wat dat laatste betreft zijn we allemaal bijna zelf ook ondernemers.”

Meedenken

Luisteren en meedenken staan centraal bij Van Elderen. “Het gaat om wat de klant wil. Als de klant tegen ons advies in anders besluit, hebben we daar respect voor. Het is zijn onderneming en zijn overweging. Accountancy gaat wat ons betreft verder dan bedrijfseconomische advisering. Er komt emotie bij en dat moeten we niet uitvlakken. Met name bij fusies en bedrijfsovername speelt emotie een belangrijke rol en juist in die processen is het belangrijk dat je goed naar de ondernemer luistert. Als accountant ben je er mede verantwoordelijk voor dat de ondernemer achteraf geen spijt krijgt van zijn beslissing.”

Kwaliteit

Van Elderen is een middelgroot accountantskantoor met vier vestigingen; Zwolle, Ommen, Apeldoorn en Arnhem. In totaal heeft het kantoor 60 medewerkers, waarvan 10 medewerkers in Zwolle werken. Naast de persoonlijke benadering en het informele karakter, heeft het kantoor een sterke focus op kwaliteit en deskundigheid. “Ons (voormalig) directielid was tot 1 januari 2008 voorzitter van de beroepsorganisatie NIVRA. Door deze ‘kartrekkersfunctie’ hebben kwaliteit en deskundigheid veel aandacht gekregen binnen onze organisatie”, zegt Langenhof. Corebusiness van het kantoor is accountancy, belastingadvies en personeelsdiensten met daar omheen bedrijfsadvisering. Wij zijn lid van het internationaal samenwerkingsverband voor accountantsorganisaties The International Accounting Group (TIAG). Daardoor hebben wij de beschikking over contactpersonen over de hele wereld, waardoor het mogelijk moet zijn om specifieke vragen van onze klanten snel en goed te kunnen beantwoorden. Daarnaast hebben wij een breed netwerk van specialisten waaruit wij in voorkomende gevallen kunnen putten om zo de vereiste kennis in huis te halen. “De ontwikkelingen op juridisch gebied gaan hard. Het is onmogelijk alle specialisaties in eigen huis te hebben. Daarom kiezen wij bewust voor externe netwerken. Zo houden we de kwaliteit en de deskundigheid van onze corebusiness hoog. Onze klanten verwachten nu eenmaal kwaliteit. Op deze manier kunnen we hen dat bieden.” De klanten van Van Elderen bevinden zich vooral in het midden en hoog segment van het MKB, hoewel ook éénpitters tot het klantenbestand horen. “Qua specialisaties hebben we veel kennis van fusies en bedrijfsovername, estate planning, medici, automotive, leisuren en de modebranche. Daarnaast is Van Elderen sterk op het gebied van dga-advisering en startersbegeleiding. Voor dat laatste is een speciale website gelanceerd (www.starterconcept.nl) die op een heel praktische manier ondersteuning biedt aan starters. “Ook zijn we lid van een zogenaamde startersparaplu met Windesheim en de Kamer van Koophandel. Zo proberen we de starters te begeleiden in de opstartfase van hun onderneming, maar gaan daarbij uit van de autonome kracht van de ondernemer. Wij sturen en begeleiden vanaf de zijlijn.”

Stapje verder

Deze combinatie van deskundigheid en kwaliteit enerzijds en laagdrempeligheid en persoonlijke betrokkenheid anderzijds, kenmerken Van Elderen. “Wij zijn veel meer dan een bedrijfseconomisch gerichte adviseur. Wij willen een vertrouwensrelatie opbouwen met onze klanten en een sparringpartner zijn. Zo gaan wij als Van Elderen net even verder.”

Van Elderen
Ruiterlaan 7B
8019 BN Zwolle
038 – 4231583
www.vanelderen.nl