Kunst aan de muur? Een kwestie van IQ
IQ Kunstuitleen in Zwolle heeft ruim 13.000 kunstwerken van ruim 150 verschillende kunstenaars in eigendom die zij uitleent aan particulieren en bedrijven. Met name voor bedrijven betekent kunst aan de muur een veraangenaming van de werkplek en een klantvriendelijk ontvangst, vindt directeur Ivo de Lange. “Kunst aan de muur? Een kwestie van IQ”, is dan ook zijn motto.
Sinds 1985 bestaat IQ Kunstuitleen in Zwolle, en de eerste zeven jaren was het geen booming business, zegt De Lange. “Kunst is met name in het bedrijfsleven een ondergeschoven kindje. Veel bedrijven denken niet verder dan bureaus, stoelen, kasten en lampen. Maar zij vergeten dat kunst een extra uitstraling geeft, een klantvriendelijke entourage oplevert en bijdraagt aan een eigen imago. Kunst zegt niks over het succes van de business en het uiteindelijke product, en juist daarom hechten bedrijven nauwelijks waarde aan kunst. Maar juist die uitstraling en chachet die het bedrijf krijgt door de aanwezigheid van kunst levert een meerwaarde op voor zowel de klant, maar ook voor de medewerker. Want kunst brengt een prettige sfeer op de werkplek en dat levert productievere medewerkers op. Volgens Amerikaanse onderzoeken gaat het zelfs ziekteverzuim tegen. Kortom, kunst in bedrijven werkt gewoon”, aldus De Lange.
Creatieve stimulans
Momenteel levert IQ Kunstuitleen in Zwolle aan 330 bedrijven in heel Nederland kunstwerken uiteenlopend van schilderijen, grafiek, brons, keramiek en glas. En de markt groeit, want “in een tijd waarin technologie de dominante factor in ons denken dreigt te worden, neemt het belang van kunst als creatieve stimulans alleen maar toe.” Ook de particuliere markt groeit. Hoewel niet alle bedrijven maar vrijwel elk huishouden iets aan de muur heeft hangen, kiest het gros nog steeds eerder voor een poster dan echte kunst. Maar toch neemt ook onder particulieren de belangstelling voor echte kunst toe, merkt De Lange. En die groeiende belangstelling voor kunst wil IQ Kunstuitleen stimuleren door kunstwerken financieel bereikbaar te maken voor bedrijven en particulieren. “Want geld blijft de bottleneck. Een ingelijste poster aan de muur is veel goedkoper dan een kunstwerk, en dus kiezen velen daar voor. Maar een poster is geen kunst. De uitstraling van een kunstwerk is daarmee niet te vergelijken. En juist die uitstraling en cachet levert nou net dat stukje meerwaarde op. Kunst is echt, kunst is mooi en geeft persoonlijkheid. Kunst is duur zeggen ze. Niet als je het huurt zeggen wij.”
Huren
Het principe is simpel; ruim 13.000 kunstwerken heeft IQ Kunstuitleen in eigendom die particulieren en bedrijven kunnen huren en kopen. Voor particulieren kost een lidmaatschap 12 euro per jaar en zij betalen daarnaast een maandelijks bedrag van 3 procent van de waarde van het kunstwerk. Van dit maandelijkse huurbedrag wordt tweederde als spaartegoed opgebouwd zodat de kunstwerken na verloop van tijd ook eventueel rentevrij aangekocht kunnen worden. Bedrijven kunnen kiezen of ze met of zonder spaartegoed huren en voor hen is er ook een bijzonder voordelige rentevrije aankoopregeling van kracht. Hoe lang een kunstwerk gehuurd kan worden hangt van de wensen van de huurder af, geeft De Lange aan.
Vernieuwend
Een sterke service wil IQ Kunstuitleen neerzetten door de kunstwerken bij de zakelijke afnemers te brengen, op te hangen en te halen en voor zowel de zakelijke als de particuliere klant ook te verzekeren. Ook geeft de uitlener advies over collectievorming en kunnen complete vitrinekasten met kunst erin gehuurd worden. Vernieuwend wil IQ ook zijn door zich te richten op internationale kunstenaars en zelf gaat De Lange in binnen en buitenland ook op zoek naar nieuw kunstenaarstalent. Op haar website (www.iq.nl) toont IQ korte filmimpressies van bedrijven en kunstenaars. Bedrijven kunnen de grote IQ-showroom van 1000 vierkante meter als decor gebruiken voor een bedrijfspresentatie en zij kunnen bij IQ Kunstuitleen ook terecht voor relatiegeschenken. De Lange benadrukt nog maar eens: “Kunst aan de muur? Een kwestie van IQ.”