Roomkaasfabriek Lebo Kaas uit Lopik verwerkt ‘loeiverse’ melk tot verse roomkaas, bestemd voor de cateraar, food-service en industriële markten. Het is nog het enige bedrijf in heel Nederland dat zelf verse melk uit de regio ophaalt bij eigen boeren in de regio en verwerkt tot roomkaas. Vandaar dat de verse roomkaasproducten van Lebo Kaas de keurmerken ‘Erkend Streekproduct’ en het ‘Groene Hart keurmerk’ dragen. Tijdens het HorecaEvenTT presenteert Lebo Kaas haar nieuwste innovatie: de vernieuwde spuitzak met het sluitbaar spuitmondje.
Lebo Kaas presenteert: een spuitzak met hersluitbaar spuitmondje
Een spuitzak met sluitbaar spuitmondje is nieuw in de markt. Reacties op het nieuwe product zijn dan ook lovend en overweldigend, vertelt Gé Sluijs, Commercieel Manager van Lebo Kaas. Zo’n zes jaar geleden introduceerde Lebo Kaas roomkaas in een ‘gewone’ spuitzak op de markt. Hiermee werd het makkelijk om in een handomdraai roomkaas te verwerken op broodjes, hapjes, in de soep of als vleesvulling. De nieuwe generatie spuitzak met hersluitbaar spuitmondje die Lebo Kaas op het HorecaEvenTT presenteert, heeft twee voordelen ten opzichte van de eerdere spuitzak. Door het garneermondje krijgt de roomkaas direct een professionele uitstraling én de spuitzak is na het gebruik eenvoudig af te sluiten met het dopje op het spuitmondje. Geen wonder dat Lebo Kaas de oude generatie spuitzak zal gaan vervangen door deze nieuwe generatie.
Nieuwe verpakkingsuitstraling
Met het op de markt brengen van dit nieuwe product, lanceert Lebo Kaas ook direct een nieuwe uitstraling van de verpakking. In dit nieuwe design staan smaak en verse ingrediënten (zoals het gebruik van verse melk) centraal, waarmee de kwaliteit van de verse roomkaas wordt onderstreept. Daarnaast komt ook het logo ‘Duurzame Weidezuivel’ terug op de verpakking. Dat is het duurzaamheidsprogramma dat Lebo Kaas in 2011 samen met zusterbedrijf Natuurhoeve is gestart met eigen boeren uit de directe omgeving. Met het programma worden de boeren gestimuleerd en beloond om duurzamer te werken. Belangrijke thema’s hierbij zijn koelwelzijn, weidegang en het milieu. Zo gaan alle koeien in de lente de wei in en gaan de boeren vier keer per jaar naar een workshop. Tijdens deze workshops krijgen ze handvaten om hun bedrijven te blijven verduurzamen en wisselen ze ook onderling hun bevindingen uit. Inmiddels neemt Lebo Kaas voor het reguliere assortiment roomkaas alleen nog maar melk van deze duurzame boerenbedrijven af om te waarborgen dat “alleen de beste melk gebruikt wordt voor onze roomkazen”, aldus Sluijs. Het duurzaamheidsprogramma zorgt ervoor dat Lebo Kaas de term ‘duurzame weidezuivel’ op haar producten mag gebruiken. “Duurzaamheid is voor ons belangrijk omdat de markt dit van ons vraagt, maar bovenal ook omdat wij ons steentje willen bijdragen aan een betere toekomst.” Nieuw op de verpakkingen is ook de QR-code waarmee de gebruiker op de receptenpagina van Lebo Kaas terechtkomt en daar snel kan zien op welke diverse manieren het product te gebruiken is.
Eigen ontwikkelingen
Lebo Kaas produceert al meer dan 10 jaar een divers assortiment van verse roomkaasproducten. Zo werd bijvoorbeeld vorig jaar op het HorecaEvenTT een biologische roomkaas in de smaken naturel en bieslook gepresenteerd. Uniek in alle productontwikkelingen van Lebo Kaas zijn de innovatieve productieprocessen die het bedrijf hanteert. Processen waarin de roomkaas-makers sturing kunnen geven aan onder andere de stevigheid en het vetpercentage van de roomkaasproducten en daarmee dus kunnen inspelen op de specifieke wensen van de klant. Een bakvaste roomkaas bijvoorbeeld. Die innovatieve productieprocessen leveren dus diverse unieke producten op. De vernieuwde spuitzak met het sluitbaar spuitmondje is het meest recente voorbeeld daarvan. Het product is in eigen beheer gemaakt en de machines zijn zelf door het zusterbedrijf van Lebo Kaas ontwikkeld en gebouwd. Op het HorecaEvenTT zal Lebo Kaas het nieuwe product volop presenteren, als ook de nieuwe verpakkingsuitstraling.