AWHoreca Makelaars deskundig advies en een full-service aanpak
De meest uitgebreide service en het beste advies. Dat is waar AWHoreca Adviesgroep van Lukas Arends en Koert van de Weerd voor staat. Het bureau, dat sinds begin 2007 bestaat, is onderverdeeld in drie specialisaties; AWHoreca Makelaars die de aan- en verkoop en taxatie van horecaondernemingen regelt, AWHoreca Adviseurs die horecaondernemers over hun (fiscale) toekomst en hun plannen adviseert en AWHoreca Financiering dat de financiële bemiddeling voor horecaondernemers verzorgt. Daarmee is AWHoreca Adviesgroep een full-service bureau en tevens het enige bureau in Nederland dat zich richt op al deze aspecten.
De horeca zit in je bloed, dat kan je er niet bijleren als makelaar
Meer dan 50 jaar ervaring aan horecamakelaardij hebben Van de Weerd en Arends samen. De zakelijke relatie tussen beide heren bestaat sinds 1992 toen Arends participeerde in de horecamakelaardij van Van de Weerd in Kampen. Dat was de eerste horecamakelaardij in Nederland. “Ik heb altijd de intentie gehad om zelfstandig ondernemer te worden. Ik wilde iets met de horeca, want daar was ik mee opgegroeid en ik wilde iets in de advisering, omdat ik tien jaar bij het Horeca Adviescentrum had gewerkt. Na marktonderzoek gedaan te hebben kwam ik erachter dat geen enkele makelaardij echt gespecialiseerd was in de horeca, niet zo vreemd want je moet een behoorlijke horeca-achtergrond hebben wil je het vak goed kunnen uitoefenen”, aldus Van de Weerd. Na zeven jaar bij Van de Weerd gewerkt te hebben begon Arends een eigen horecamakelaardij in het Gooi. De wegen scheidden zich voor enkele jaren. Van de Weerd stopte in 2002 met zijn vorige bedrijf, deed een aantal jaren internationale horecamakelaardij had in 2006 tegelijk met Arends het plan om een full-service kantoor op te richten. “We vonden (en vinden) allebei dat de horecamakelaardij kwalitatief beter kan. We misten iets in de markt en besloten samen te gaan werken om dat gat op te vullen. Het resultaat was een full-service bureau. Een gat in de markt. In die zin zijn we een jong, energiek en nieuw bedrijf, maar met oude wortels.”
Begeleiding
Door deze full-service aanpak krijgt de horecaondernemer die zijn onderneming wil verkopen net even iets meer informatie, begeleiding en (fiscaal) advies over zijn mogelijkheden en toekomstperspectief, zodat hij weet waar hij aan begint en hoeveel geld hij overhoudt. “Het gebeurt te vaak dat een horecamakelaar een onderneming in de verkoop zet voor het bedrag dat de ondernemer er voor wil hebben zonder te kijken of het bedrijf inderdaad verkoopklaar is, of de prijs reëel is en hoe deze tot stand is gekomen en hoe de financiële toekomst er van de ondernemer uitziet als de zaak verkocht is. Want horecaondernemers denken vaak helemaal niet of te laat aan de financiële consequenties van het verkopen. Het resultaat is dat de ondernemer te weinig geld aan de koop overhoudt, dat de zaak jaren te koop staat, of dat de onderneming na verkoop alsnog binnen een paar jaren failliet is. Ongewenste situaties, dus. Dat is ons kritiekpunt op de markt; er blijft zo veel kwaliteit liggen”, aldus Van de Weerd. “Met onze full-service aanpak begeleiden en adviseren we de ondernemer. We willen alles, maar dan ook alles van de onderneming weten (achterstallig onderhoud, doelgroep, concurrentie, et cetera) om de ondernemer zo goed mogelijk te kunnen informeren over de verkoopmogelijkheden. We kijken of het fiscaal aantrekkelijk is om te verkopen en of de onderneming inderdaad verkoopklaar is, of dat het wellicht beter is een meerjarenplan op te stellen. We nemen de ondernemer als het ware bij de hand. Soms is het fiscaal helemaal niet aantrekkelijk om tot verkoop over te gaan. Dat zeggen we dan ook tegen de klant. Daarin zijn we eerlijk. Soms is het beter een meerjarenplan op te stellen en de ondernemer een aantal jaren te begeleiden in het traject naar de verkoop toe, zodat hij uiteindelijk de beste prijs beurt. Dat kan betekenen dat er eerst nog investeringen gedaan moeten worden wil het bedrijf inderdaad goed verkocht worden. Op die manier investeer je in de langere termijn. Via de verschillende disciplines van onze onderneming kunnen we de horecaondernemer goed begeleiden en adviseren in het verkooptraject zodat hij zijn zaak tegen een reële en optimale prijs verkoopt. We merken dat er behoefte aan deze combinatie is”, aldus Van de Weerd.
Advies
Soms werkt het ook aan de andere kant. Dat niet de verkoper gewaarschuwd wordt, maar de koper. “De horecaondernemer heeft emotionele binding bij het bedrijf en ziet het als zijn kindje. Verkopen is een moeilijke stap en ook na verkoop blijft de ondernemer de zaak vaak volgen. Voor zowel verkoper als koper is het zuur als de zaak op den duur toch niet goed loopt. Voor ons is het zaak om de juiste match te maken tussen koper en te koop staande onderneming. Iedereen, ook wij als makelaar, is er bij gebaat dat de zaak na verkoop goed blijft lopen. Soms adviseren we een potentiële koper om de onderneming niet te kopen omdat hij bijvoorbeeld het concept niet begrijpt, niet in de regio thuishoort of het bedrijf niet begrijpt. We adviseren hem dan naar iets anders te kijken wat wel bij hem past. Het gebeurt ook wel eens dat een ondernemer helemaal verliefd is op een te koop staande onderneming en het bedrijf koste wat kost wil hebben en bereid is meer te betalen dan nodig. Dan kunnen we middels onze financieringstak een begroting maken en de ondernemer heel duidelijk laten zien waar hij tegenaan loopt als hij het tegen die bewuste prijs koopt.”
Kwaliteit
“We willen niet verkopen om het verkopen. We willen kwaliteit afleveren en nemen daarmee ons vak, de makelaardij, serieus. Tegelijkertijd bewaken we op deze manier ook de kwaliteit op de horecamarkt. Kwaliteit leveren is ons motto. En daarvoor is een achtergrond in de horeca onmisbaar.” Alle medewerkers van AWHoreca hebben horecaopleiding en -ervaring. Zelf komt Van der Weerd uit een horecafamilie – “ik ben achter de tap groot geworden” – en volgde een opleiding aan de Haagse Hogere Hotelschool. “Je moet het vak van binnenuit kennen en weten waar de horeca ondernemer mee te maken heeft en tegenaan kan lopen. Anders kun je een onderneming nooit op waarde schatten. We hebben liever medewerkers die uit de horeca komen en die bij en van ons het makelaarsvak leren, dan andersom. De horeca zit in je bloed, dat kan je er niet even bijleren als makelaar zijnde.” AWHoreca Makelaars werkt door heel Nederland. Iedere regio heeft een eigen makelaar die ook in die regio woont en dat gebied goed kent. In principe kunnen alle horecabedrijven bij AWHoreca terecht van klein tot groot, van chique restaurant tot café, “mits het serieuze bedrijven zijn”, aldus Van de Weerd. “We nemen alle bedrijven in verkoop waar we achter staan en die verkoopbaar zijn voor een reële prijs. Ons gevoel moet goed zijn, anders kunnen we het ook niet overbrengen op de koper. Het gaat om het geld van de verkoper en dus moet je een vertrouwensband opbouwen, over en weer. Daar past onze eerlijke en recht door zee aanpak bij.”
Toekomst
Met acht makelaars en adviseurs, een back office met drie personen, drie stagiaires en een grote groep aan parttime adviseurs, is AWHoreca Makelaars een grote horecamakelaar. Het doel voor de toekomst is simpel; allereerst de nog openstaande twee vacatures voor makelaar en adviseur ingevuld te krijgen en daarnaast dat de Nederlandse horeca niet om AWHoreca Adviesgroep heen kan. Binnen twee jaar willen we marktleider zijn.”