Olivier is een ervaren horecaspecialist en levert door heel Nederland non-food artikelen aan hotels, restaurants, cateringorganisaties, bedrijfsrestaurants, instellingen, overheden, (sport)verenigingen, scholen en kantines. Het bedrijf staat bekend om de sterke merken die het in zijn assortiment heeft.
Olivier; totaalleverancier van non-food producten
Een van die merken is bijvoorbeeld Figgjo, een Noorse fabrikant van porselein bestemd voor restaurants en hotels. “Juist voor die doelgroep worden er steeds meer en steeds bijzondere producten ontwikkeld”, zegt Jeroen Schoorlemmer van Olivier. Tijdens de kookwedstrijden op het HorecaEvenTT in Assen (waar gestreden wordt om de Wynand Vogel Bokaal) zullen de deelnemende topkoks hun gerechten serveren op het luxe porselein van deze Noorse fabrikant. Het gaat om een nieuwe serie borden die Figgjo in samenwerking met enkele topchefs heeft ontwikkeld en die Olivier exclusief verkoopt. “Porseleinen borden met een vernieuwende vormgeving, zoals bijvoorbeeld een asymmetrische rand en onderzijde. Voor de chef-kok is het een enorme uitdaging om op een asymmetrisch bord zijn gerecht te serveren. Dat vraagt om culinaire creativiteit.”
Sterke merken
Figgjo is één van de topmerken uit het assortiment van Olivier en het bedrijf heeft er een exclusiviteitsdeal mee. Olivier – met een showroom in Amsterdam en Haarlem – heeft zich sowieso de strategie aangemeten om uitsluitend met sterke merken in zee te gaan. “Wij kiezen voor een partnership met deze merken en bieden dan vervolgens het hele assortiment van dit merk aan.” Villeroy & Boch, Mepra, Schott Zwiesel, Frilich, Steelite: enkele andere topmerken uit het uitgebreide merkenassortiment van Olivier. “Wij geloven in sterke, innovatieve merken voor iedere doelgroep (letterlijk en figuurlijk) en zo willen we ons op de markt onderscheiden.”
Advies
Met meer dan 25 duizend artikelen in het assortiment uiteenlopend van porselein, glaswerk en bestek tot vaatwassers, koelkasten en staafmixers is Olivier een totaalleverancier als het aankomt op non-food producten. “Wij kunnen in iedere situatie een totaalpakket leveren”, zegt Schoorlemmer. “Ons assortiment is breed en evenwichtig samengesteld, specifiek voor de professionele markt.” Een van de punten waar Olivier onderscheidend op wil zijn is de adviserende rol. Het bedrijf ziet zichzelf dan ook als een serviceverlenende groothandel. “We gaan niet zomaar klakkeloos producten uit ons assortiment afleveren, maar willen deze producten voorzien van advies zodat de klant ook echt krijgt wat hij nodig heeft. Onze medewerkers hebben specifieke kennis van zaken die spelen in ieder bedrijfsrestaurant, kantine en horecagelegenheid. Die expertise zetten we in om met de klant mee te denken. Het gaat daarbij om een goed advies met betrekking tot uitstraling, kwaliteit en toepassing, bijvoorbeeld. Wij zien dat als onze plicht en onze klanten waarderen dat enorm.”
Laagdrempelig
Waar Olivier zich de komende tijd sterk op gaat richten, en dat de afgelopen periode overigens ook al heeft gedaan, is de webshop. “Steeds meer bestellingen komen binnen via de webshop, een ontwikkeling die wij stimuleren. Een bestelling via de webshop betekent een bewuste bestelling en dus minder foutieve bestellingen. Men ziet een afbeelding van het bestelde product en kan heel bewust kiezen. Voor onze vaste klanten(ketens) hebben we gepersonaliseerde klantenpagina’s gemaakt waarop hun eigen logo staat en waarop bestelhistorie en factuurhistorie zichtbaar zijn.
Olivier wil “Stabiel doorgroeien binnen de bestaande doelgroepen en sterk uitbreiden in (zorg)instellingen, en de leisure markt. Daarnaast is de ambitie om laagdrempelig te zijn en te blijven.”