De nadruk van het bedrijf ligt op producten voor op de horecatafel: porselein, bestek, glaswerk, servetten, tafelverlichting en accessoires. Daarnaast heeft NBService een ruim assortiment voor het buffet, zoals bijvoorbeeld dispensers, chafing dishes en buffetschalen. Hoewel NBService klanten in heel Nederland heeft, ligt de focus op het Noorden.
NBService: specialist in non-food producten voor tafel en buffet
NBService heeft een assortiment in alle prijsklassen. “Zodoende kunnen wij alle horecabedrijven bedienen, van groot naar klein en van eetcafé tot sterrenrestaurant”, vertellen oprichters en eigenaren Rene Smits en Simon Veenma. “We onderscheiden ons van de meeste andere non-food leveranciers door de wat grotere diversiteit aan merken in ons assortiment”, aldus Smits. “Dat is een bewuste keuze. Wij willen niet gebonden zijn aan een paar fabrikanten of merken. We willen onze klanten een objectief advies kunnen geven en de voor- en nadelen van de verschillende merken gewoon kunnen benoemen”, vult Veenma aan. “De klant bepaalt uiteindelijk zelf wat hij wil, wij geven slechts advies.”
Continuïteit
In dat grote assortiment van NBService blijft de kwaliteit van het product en de continuïteit in levering het uitgangspunt. “We hebben weinig producten uit Azië of de lage lonen landen, maar werken vooral samen met gerenommeerde Europese fabrikanten”, zegt Smits. “Fabrikanten die soms al meer dan honderd jaar bestaan en een nalevergarantie bieden.” Voor NBService staat de klant en zijn wens centraal. Nalevergarantie hoort daar logischerwijs bij. “Het is vervelend wanneer een klant zijn servies al na een paar jaar niet meer kan aanvullen omdat een serie alweer uit de collectie is. Voor hem, maar ook voor ons. Uitgangspunt is om onze klanten zo correct mogelijk te bedienen.”
Groei
NBService werd in 1990 opgericht als Nederlandse Bestek Service. Smits en Veenma hielden zich bezig met het polijsten van vooral verzilverd bestek voor de wat grotere restaurants en hotels in heel Nederland. Mede doordat steeds meer restaurants en hotels het verzilverde bestek de deur uit deden, richtte het bedrijf zich tevens op de verkoop van bestek. Vanaf 2000 is NBService zich helemaal gaan richten op alle non-food producten voor tafel en buffet. “Sindsdien kunnen we, ondanks de crisis van de laatste jaren, nog steeds een jaarlijks groei van ons bedrijf registreren”, zegt Smits.
Ervaren
NBService was in 2001 één van de eerste bedrijven in de branche met een website. “Vele klanten hadden nog niet eens email. Er is in een paar jaar ontzettend veel veranderd”. De website werd in de jaren voortdurend aangepast, uitgebreid en vernieuwd. Begin 2012 is het besluit genomen de site compleet te restylen en gedeeltelijk om te vormen tot een offerteshop. “Geen webshop dus! En daarmee wijken we voorlopig af van de trend. We wilden een site bouwen welke informatief, duidelijk en overzichtelijk is. We denken dat we daar uiteindelijk in geslaagd zijn”. In januari 2013 is de site online gegaan inclusief de zogenaamde offerteshop. “Dat is dus iets anders dan een webshop. Bij ons hoeven klanten niet direct te bestellen, maar kunnen ze eerst vrijblijvend een prijs opvragen van de producten die ze overwegen aan te schaffen”, vertelt Veenma. Smits voegt daar direct aan toe: “Klanten hoeven niet bang te zijn dat we ze na hun aanvraag via de shop gaan lastigvallen, men krijgt de offerte per mail en daarna is het initiatief aan de klant”. Aan agressieve verkooptechnieken hebben de eigenaars een broertje dood. “We gaan ervan uit dat een geïnteresseerde klant zelf weer contact met ons opneemt. Bevalt de offerte dan komen we natuurlijk graag alsnog eens langs om de aangevraagde artikelen te showen. Ook hier komt dat stukje advies – wat wij zo belangrijk vinden – weer om de hoek kijken. Ter plekke kunnen we onze klanten adviseren over de artikelen of hen andere mogelijkheden voorleggen die wellicht beter overeenkomen met hun wensen.” Ondanks de opkomst van vele webshops blijft NBService geloven in persoonlijk contact. “We hebben een ruime showroom waar een groot deel van ons assortiment is uitgestald en we bezoeken onze relaties regelmatig. Wij gaan ervan uit dat een klant voor de aanschaf de producten wil vasthouden, wil ervaren.”
Ambities
Voor de komende tijd krijgt het verder uitbouwen van de offerteshop en een verbreding en vernieuwing van het assortiment met voor de klant nuttige artikelen prioriteit. “Ons streven blijft: wees betrouwbaar, doe wat je belooft, houd de lijnen kort zodat je een relatie met de klant opbouwt voor langere tijd.”