Jong Food

Waterkerssoep, knolselderijsoep en karnemelksoep. Naast alle traditionele soepen als groente, kip en tomaat in diverse varianten levert Jong Food BV uit Rijen ontzettend veel soorten soepen, ruim 200 in totaal. Honderdduizend liter wordt er wekelijks gemaakt in de productiefabriek van Jong Food. Het bedrijf is uitsluitend producent van soepen met de merken Fijnko en JongSoep.

Jong Food: ambachtelijke soep volgens grootmoedersrecept

De eetmomenten van soep zijn uitgebreid en lenen zich voor ieder moment van de dag. Soep draagt een enorme geschiedenis met zich mee en veroverde een sterke plaats in de Nederlandse en Belgische cultuur. Regelmatig vervangt soep in combinatie met brood de traditionele maaltijd en duikt het op als tussendoortje in de werkkring. “Van een soep verlangen we dat ze verse ingrediënten bevat, vult en smaakvol is. Onze soepen: diepgevroren of koelvers voldoen aan die wensen”, zegt Koen de Jong van Jong Food. “Hoewel onze pannen wat groter zijn, maken we de soepen nog steeds volgens grootmoedersrecept. Dat is een formule die ons succes heeft gebracht en die we graag willen doorzetten. Menig meesterkok is bij ons op uitnodiging over de vloer geweest en heeft ons gecomplimenteerd over onze ambachtelijke manier van soep maken.”

Ambachtelijk

Jong Food BV werd opgericht in 1999, maar de basis van het bedrijf ligt al veel verder terug en wel in Slagerij De Jong uit Tilburg. Een traditionele slager met alles uit eigen werkplaats en worstmakerij. “Een traditionele slager was zelfvoorzienend, had zijn eigen vee en maakte alles zelf van boterhammenworst tot soep met soepballen. Zo deed mijn grootvader dat ook”, vertelt De Jong. In 1991 werden de slagerijen verruilt voor een productiebedrijf in Alphen (Noord-Brabant) onder de naam De Jong Vleesprodukten BV. Hier werd gestart met een breed assortiment ambachtelijke producten, zoals kant-en-klare stoofvlees en hachee, gebraden gehaktballen, ragouts, worstebroodvulling en natuurlijk ook soepen. Toen bij een inventarisatie na twee jaar bleek dat de soep het best verkocht werd, maakte de familie de keus zich uitsluitend op soepen te gaan toeleggen onder het merk JongSoep en specialist te worden. Dat laatste gebeurde in 1999 met de koop van het bedrijf Fijnko diepvriesspecialiteiten BV, dat soepen voor de horeca maakte en al 35 jaar bestond. Jong Food BV was door deze overname geboren en werd door het samen gaan direct de grootste producent in kwaliteitssoepen. “Fijnko soepen zijn uitermate geschikt voor horeca en JongSoep is ontwikkeld voor de retail. Samen kunnen we nu de hele markt bedienen.” Aangezien Fijnko net een nieuw, groot en hypermodern pand had betrokken in Rijen, vestigde de nieuwe onderneming zich daar. “Nog steeds maken we op ambachtelijke wijze onze soepen en nog steeds wordt Jong Food gekenmerkt door de eigenschappen van een familiebedrijf: we zijn altijd aanwezig, met zijn allen zetten we de schouders eronder en de klant is koning. Aan hard werken is nog nooit iemand dood gegaan.”

Kwaliteit

Sinds 1999 kent Jong Food een bloeiende periode. Het volume van de soepen groeide naar ruim 200 verschillende soorten en een wekelijkse productie van 100 duizend liter voor de hele Benelux, gerealiseerd door 25 medewerkers. Hoewel een flinke groei, bleef de kwaliteit en de service bewaard. “Juist het grote volume maakt een hoge kwaliteit tegen een interessante prijs mogelijk”, aldus De Jong. Van origine maakte De Jong vooral gebruiksklare soepen, maar door de overname van Fijnko is er ook een groot assortiment geconcentreerde soepen aanwezig bij Jong Food. Ruim 40 procent van alle soepen die gemaakt worden zijn geconcentreerd, welke zelf aangelengd dienen te worden door de eindgebruiker. Het overige gedeelte van het assortiment is gebruiksklaar, waarvan ruim 50 procent van het gebruiksklare assortiment wordt verkocht onder de naam JongSoep. De overige percentages van het assortiment zijn voor gebruiksklare koelverse soep voor de grootkeukens in de zorg- en bedrijvensector en onder andere ook diepgevroren energie verrijkte soepen specifiek voor de zorgsector.

Producten

“Fijnko staat inmiddels meer dan 40 jaar garant voor een soep van restaurantkwaliteit. Met een breed assortiment zijn wij de ideale collega van iedere kok. Een geconcentreerde soep om snel en makkelijk te verwerken. Fijnko soepen in geconcentreerde vorm lenen zich ook uitstekend als een convenience saus en worden met name aan de horeca verkocht.
JongSoep diepvriessoep is een perfect product voor de versverkooppunten en retailers. Een kant-en-klare soep gemaakt volgens traditionele receptuur zonder toevoegingen van kunstmatige smaak- en geurversterkers. Deze diepgevroren soep vindt zijn weg middels diverse grossiers in de retail. JongSoep verse soepen zijn specifiek voor de gezondheidssector of grote catering en horeca. Een gebruiksklaar product in een verpakking geschikt voor verscheidene verhittingsmethodes. Met een breed assortiment verse soepen kunnen wij voor ieder menu een aanvulling zijn. De verse soepen van JongSoep zijn goed gevuld en van een constante kwaliteit. De producten zijn uitermate geschikt voor regeneratie. Flexibiliteit in keuze en tijden is steeds vaker noodzakelijk binnen horeca, zorg en catering. Ontkoppeld en assemblage koken zijn voor deze problematiek een ideale oplossing”, vertelt De Jong over ‘zijn’ soepen.

Verbouwing

Afgelopen jaar realiseerde Jong Food een grote verbouwing waarbij de productieruimte verdubbeld werd, want het bedrijf groeide uit zijn jasje. Maar met de verbouwing is het bedrijf ook gericht op de toekomst. In de productieruimte staan grote ketels waarin ’s nachts de bouillon pruttelt en waarvan de koks in de ochtend soep maken. De verse groente wordt ook in de ochtend afgeleverd door de leveranciers. Deze groente wordt geblancheerd en apart van de soep geproportioneerd, zodat elke klant dezelfde hoeveelheid groente bij zijn soep krijgt. Bovendien heeft dat apart doseren van de groente ook alles te maken met de kwaliteit en versheid, geeft De Jong aan. “Hoe eerder de groente in de soep gaat, hoe gaarder deze wordt en dat gaat ten koste van de knapperigheid.” Kwaliteit en versheid staan bij Jong Food voorop. “We werken uitsluitend met eerlijke producten. Onze tomatensoep is rood van de tomaten en niet van een tomatenpoeder met smaakversterkers.”

Uitdagingen
Een van de uitdagingen voor 2008 is om de consument nog meer te overtuigen dat diepvriessoep de verste soep is die je je kan bedenken, verser nog dan verse soep. De Jong legt uit: “Soep wordt anderhalf uur na het koken ingevroren. Op dat moment wordt het verouderingsproces in het principe stilgezet en wordt de soep en alle ingrediënten als het ware verdoofd. Op die manier vermengen de smaken zich niet met elkaar en blijft een wortel naar wortel smaken. Wanneer de consument de soep ontdooit (wat misschien een uur duurt), is de soep ongeveer 2,5 uur oud. De groente is nog knapperig en het vlees heeft nog een byte.” De Jong vergelijkt het met archeologie. Archeologische opgravingen uit het ijs, zijn altijd beter geconserveerd dan die uit de zee of aarde. Naast een sterke aandacht voor diepvriessoep, zijn uitdagingen voor 2008 om meer in te zetten op maatwerk voor grote partijen, de groei te continueren en “de bestaande klanten vast te houden en op handen te dragen, want de klant is bij ons nog echt koning. Als hij een aparte smaak soep wil proberen, maken we dat voor hem en wij zijn altijd bereikbaar voor onze klanten.”