Fano heeft weer handen en voeten: Het gaat goed met Fano FineFood, leverancier van koelverse gemaksproducten dat sinds januari 2004 weer onderdeel van Royal Smilde. Afgelopen jaar werd een nieuwe weg ingeslagen; de huisstijl veranderde, er kwamen nieuwe verpakkingen, recepturen werden geoptimaliseerd en de buitendienst is volop aan de slag. “We hebben mede dankzij Royal Smilde weer handen en voeten gekregen en we mogen trots zijn op wat we hebben neergezet.”
Zeg je salades, dan denk je aan Fano
Geert Naber, brandmanager, wint er geen doekjes om. “Fano is een bekend merk in de horeca. Dit jaar bestaan we 45 jaar. Het begon oorspronkelijk als Fano Frites in 1962, later kwamen daar allemaal andere producten bij en al jaren vormen salades onze corebusiness. Maar onderschat onze fantastische sauzen en andere koelverse producten vooral niet”, aldus Naber. Fano FineFood levert een groot assortiment basissalades en kant en klare salades in diverse smaken en verpakkingsvormen, zowel aardappelhoudend als brood-, rauwkost- en pastasalades. Daarnaast produceert Fano diverse sauzen, waaronder de bekende satésausmix en roomkazen. “We zijn er specifiek voor de horeca, de cateraar en instellingen. Als ondernemer of manager kies je voor producten die je makkelijk kan bereiden en presenteren. Daar spelen wij op in”, aldus Naber.
Verpakkingen
Medio november lanceerde Fano FineFood haar nieuwe huisstijl, “eigentijds en zakelijk”. Het logo veranderde, verpakkingen werden aangepast en recepturen werden verder uitgebreid of geoptimaliseerd. De aanleiding daarvoor was mede de uitkomst van een grootschalige enquête van Fano onder haar afnemers. De enquête had betrekking op het imago en het productenarsenaal en uit de uitkomsten bleek dat men de verpakkingen ietwat oubollig vond en recepturen konden worden geoptimaliseerd. Men hoorde ook te weinig van het bedrijf bij gebrek aan een complete buitendienst. Positief punt was dat de prijskwaliteit verhouding juist geprezen werd. “Naar aanleiding van deze uitkomsten hebben we de hand in eigen boezem gestoken en alles omgegooid”, aldus Peter de Vries, rayonmanager. “Er kwam weer een buitendienst en de volledige huisstijl is aangepast. Zo veranderde de vorm van de saladeverpakking van een ronde emmer in een boxverpakking – “20 procent ruimtebesparend en veel gebruiksvriendelijker”. De productinformatie wordt beter in beeld gebracht door op de boxverpakkingen twee frontetiketten en een topetiket aan te brengen, en ook is op de verpakking duidelijker vormgegeven om welk product het gaat, “zodat de afnemer niet snel meer misgrijpt”. Daarnaast is de boxverpakking voorzien van een garantiesluiting, “voor een optimale kwaliteitsborging”, en werd het hengsel handig weggewerkt. “Met deze eigentijdse aanpassingen zijn de verpakkingen veel praktischer geworden en ons merk duidelijk herkenbaar.” De Vries vertelt dat reeds eerder ook een unieke gastronormverpakking werd ontwikkeld voor verschillende saladevarianten en koelvers broodbeleg. Als deze verpakking eenmaal voorzien is van een gratis ring kan deze direct in de saladbar worden geplaatst. “Dat levert een aantal voordelen op. Zo hoeft de salade nooit meer over geschept te worden en dat bespaart tijd en bovendien betekent het geen productverlies meer. Op die manier denken we volop met onze afnemers en de horecaondernemers mee. We zijn marktgericht, betrokken en vernieuwend.”
Buitendienst
Tot nu toe zijn de reacties lovend op de nieuwe huisstijl. “Maar we schreeuwen niet van de daken dat we een nieuwe huisstijl hebben. Dat past niet bij onze bedrijfsfilosofie”, aldus Naber. “We zijn noorderlingen en dus nuchter en vooral niet schreeuwerig. Het gaat ons om het neerzetten van kwalitatief goede producten met een juiste prijskwaliteit verhouding. Daar willen we ons op richten en niet op een campagne waarin onze nieuwe huisstijl centraal staat. We zijn zeker niet bang dat afnemers onze producten niet meer weten te vinden in de schappen vanwege de nieuwe uitstraling, sterker nog, we zijn alleen maar beter te vinden.” Daar komt bij dat FanoFineFood sinds anderhalf jaar weer een buitendienst heeft in samenwerking met zusterbedrijf RomiSmilfood. Zes rayonmanagers zijn vrijwel continu op pad om de producten van Fano, Romi en Bebo te promoten en aan de man te brengen. Peter de Vries en Peter Arndt vormen het gezicht van de merken voor de regio Noord-Nederland (Groningen, Friesland,Drenthe en Overijssel), Marcel Pansters en Maarten Loeffen zijn werkzaam in Zuidelijk Nederland. Mede dankzij dit team zijn de verkoopcijfers weer gestegen en zijn er veel nieuwe klanten bijgekomen.
Onderscheidend
“De markt is en blijft hard. We hebben natuurlijk ook te maken met concurrenten maar het gaat goed met Fano. Onderscheid en innovatie is dus erg belangrijk. We proberen zoveel mogelijk onderscheidend te zijn in ons productassortiment en onze manier van promotie. Maar daarnaast gaan we een stapje verder en willen we ons steeds breder profileren en opstellen en steeds meer service bieden richting onze afnemers en de horecaondernemers. Wat dat betreft mag je van ons nog het een en ander verwachten de komende jaren, maar nu al bieden we de horecaondernemers tal van extra zaken zoals (gratis) tafelstandaards waarop maaltijden of gerechten worden aangeprezen waarin onze producten zijn verwerkt, zoals een broodje Kreeft Salade. Ook hebben we bijvoorbeeld receptenboekjes gemaakt waarin de broodsalades en roomkazen van Fano zijn verwerkt.” Het receptenbestand werd nog verder uitgebreid naar aanleiding van de Horecava in Amsterdam. Fano had een wedstrijd uitgeschreven waarbij horecaondernemers en andere gebruikers een recept konden inleveren met de basis pastasalade van Fano. De drie lekkerste recepten verdienden een prijs, maar daarnaast werden alle recepten gebundeld en kregen alle wedstrijddeelnemers een boek met daarin hun eigen en talloze andere recepten. “Zo willen we ons onderscheiden en net even iets extra’s doen voor onze afnemers”, aldus Naber. “Mede dankzij Royal Smilde hebben we weer handen en voeten gekregen in de vorm van een nieuwe en moderne verpakkingslijn waar we trots op mogen zijn en een buitendienst die flink aan de weg timmert”, aldus Naber. “Na een paar roerige jaren zijn we er weer en we zijn super enthousiast. Maar pas als onze gebruikers dat ook over ons zijn, zijn we tevreden.”
Door Ronella Bleijenburg