Hakvoort Horeca

Hakvoort Horeca groot geworden door nuchtere mentaliteit

Bij Hakvoort Horeca in Groningen gaan ze net even een stapje verder. Het resulteert er in dat de leverancier en installateur van grootkeukenapparatuur voor de horeca, gezondheidszorg en utiliteitsbouw zich marktleider mag noemen. Zes vestigingen heeft Hakvoort Horeca in Nederland. Onlangs betrok Hakvoort Horeca in Groningen een nieuw pand om de klant nog beter van dienst te kunnen zijn.

De momenteel gepensioneerde Jan Hakvoort is de grondlegger van Hakvoort Horeca. Hij was bakker op Urk en handelde vanuit zijn schuur in keukenapparatuur. Door groots te denken en groots in te kopen kon hij de beste prijsstelling neerleggen en dat was en is nog steeds een van de belangrijkste succesfactoren van Hakvoort Horeca. De onderneming groeide vanuit de schuur van bakker Hakvoort uit tot een bedrijf met 300 medewerkers en zes vestigingen in Nederland: Emmeloord (hoofdkantoor), Amsterdam, Vlissingen, Venlo, Rotterdam en Groningen. Sterker nog: Hakvoort Horeca mag zich marktleider noemen als verkoper en installateur van horeca- en grootkeukenapparatuur. Nog steeds is Hakvoort Horeca een familiebedrijf. Vier van de Hakvoort-zonen hebben een directiefunctie in het bedrijf.

Homint

Hakvoort Horeca is totaalleverancier voor alle horecabedrijven, bedrijfsrestaurants, sportkantines en pantrykeukens in heel Nederland en daarbuiten. Alle non-food producten heeft het bedrijf in huis: van garde tot complete grootkeuken, van theelepel tot uitgiftebuffet en van staafmixer tot vaatwasmachine. Het begon in eerste instantie alleen met keukenapparatuur; de achterkant van de horecabedrijven. Maar toen er steeds vaker vraag uit de markt kwam om ook in de voorkant van de horecabedrijven actief te zijn omdat daar het geld verdiend wordt, breidde Hakvoort alweer 25 jaar geleden haar assortiment uit met meubels en interieur, onder de naam Homint. “In al onze vestigingen hebben wij een grote showroom (die tot de grootste van Europa behoren) waar we de mensen laten zien, voelen en ervaren wat wij voor hen kunnen betekenen”, zegt Pepijn Kraan, vestigingsmanager van Hakvoort Horeca in Groningen. Hakvoort Horeca was al 17 jaar aanwezig in de stad Groningen, maar heeft afgelopen september haar intrek genomen in een gloednieuw pand aan de oostkant van de stad om nog beter te voldoen aan de wensen van de klant. Qua oppervlakte is het pand een keer zo groot dan de vorige vestiging. Bovendien is het nu centraler gesitueerd en eenvoudiger te bereiken, naast zelfbedieningsgroothandel Makro. De benedenverdieping van Hakvoort Groningen is één grote showroom met keukenapparatuur van alle gerenommeerde merken. Geïnteresseerden kunnen hier ook uitgebreid de apparatuur testen. De bovenverdieping van 700 m2 is één uitgebreide meubelshowroom waarin de nieuwste trends, kleuren en modellen getoond worden, als ook interieuraccessoires. Zo hebben Hakvoort Horeca en Homint alles in huis om ieder vraagstuk passend op te lossen voor iedere horecaondernemer.

Totaalleverancier

Streven naar perfectie tot in detail. Dat is de filosofie van Hakvoort Horeca vertelt Kraan. “Dat past bij de Hakvoort familiementaliteit om met beide voeten op de grond te staan en heel normaal te blijven. Wij gaan in onze dienstverlening net even een stapje verder. En dat maakt ons succesvol. Door die doementaliteit is Hakvoort Horeca groot geworden en gebleven.” Die mentaliteit dat Hakvoort Horeca net even een stapje verder gaat uit zich in diverse elementen. In bijvoorbeeld de grootte van het assortiment, het geven van advies op maat, de snelle levertijd en de nazorg bij het afleveren van een gekocht product. Zo krijgt de klant altijd gepast advies over de producten die hij wil kopen en daarvoor zal de Hakvoort Horecamedewerker net iets verder doorvragen om erachter te komen welk apparaat (of interieur) het beste past bij de klant. Want in de uitgebreide showrooms van Hakvoort Horeca staan steevast meerdere modellen en merken van welk apparaat of toepassing de klant ook zoekt. Dat gepaste advies is ook een van de redenen waarom Hakvoort Horeca geen grootkeukenproducten via internet verkoopt. “Wij helpen de klant bij het bepalen van het juiste product en geven daarbij het broodnodige advies. Daar zijn we goed in en dat kan niet via internet”, beargumenteert Kraan. Vervolgens kan het gekochte product al de volgende dag bij de klant geleverd worden omdat in het distributiecentrum bij het hoofdkantoor van Hakvoort Horeca in Emmeloord (een centrum dat zo groot is als een voetbalveld, ruim 13 meter hoog is en ruim 13 duizend palletplaatsen heeft), het leeuwendeel van het volledige assortiment op voorraad staat. En dat is uniek. “Alle apparaten welke van vitaal belang zijn om de bedrijfsvoering van onze klanten te kunnen voortzetten heeft Hakvoort Horeca op voorraad. Hierdoor zijn wij als enige grootkeuken leverancier in staat de continuïteit van de bedrijfsvoering van onze klanten te waarborgen in geval een apparaat het onverwacht begeeft”, aldus Kraan. Met een eigen wagenpark bezorgt Hakvoort Horeca de bestellingen in heel Nederland en waar nodig ook in het buitenland. “Bovendien zal een Hakvoort Horeca installatiemonteur niet eerder weggaan dan dat het apparaat is aangesloten en ook daadwerkelijk werkt.” Nazorg is daarbij een belangrijk actiepunt. “Een horecabedrijf draait op keukenapparatuur en door dat intense gebruik treedt slijtage op. Wij realiseren ons dat het een financiële strop is voor de horecaondernemer wanneer zijn keukenapparatuur uitvalt en daarom hebben we een sterke serviceafdeling die gericht is op preventief onderhoud. Eventuele storingen, kunnen 24 uur per dag en zeven dag per week opgelost worden. Klanten kunnen daarvoor een onderhoudscontract met ons afsluiten. In Emmeloord hebben we een groot onderdelenmagazijn van waaruit onze monteurs bevoorraad worden. Dat gebeurt ’s nachts zodat we nagenoeg altijd een oplossing binnen 24 uur kunnen waarborgen. Bovendien krijgt de monteur meer onderdelen mee dan die vervangen moeten worden.” Zo wil Hakvoort Horeca zich onderscheiden als totaalleverancier. Niet alleen als het gaat om het totale assortiment, maar ook om de totale service: van aankoop tot onderhoud.

Goede doelen

Passend bij de filosofie om heel normaal te blijven en net even een stapje extra te zetten voor anderen, is de mentaliteit om iets te betekenen voor minderbedeelden. De opening van het nieuwbouw pand in Groningen werd niet met een daverend feest gevierd. Natuurlijk was er een bijeenkomst met een hapje en een drankje, maar het bedrijf had besloten om in plaats van een groot feest drieduizend euro te doneren aan de Cliniclowns en riep genodigden op om niet met cadeaus aan te komen, maar liever geld te storten op een speciaal geopende rekening voor de Cliniclowns. Hakvoort Horeca had juist voor dit doel gekozen, omdat de Cliniclowns ook net even iets extra’s doen voor anderen. “Ze doen meer dan alleen met een rode clownneus op door een ziekenhuis lopen.” Aan die oproep werd massaal gehoor gegeven.