Coffee Convenience Animo: koffie in al zijn puurheid. Animo uit Assen is al meer dan 60 jaar dé specialist op het gebied van professionele koffiezetsystemen voor grootverbruik. Animo ontwerpt en ontwikkelt de apparaten in eigen huis. Kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid staan hierbij centraal.
Animo staat voor koffie in al zijn puurheid
Ooit begonnen als een eenmanszaak in een schuur in Amersfoort, groeide Animo uit tot dé specialist in koffiezetsystemen met ruim 110 medewerkers en klanten in meer dan 50 landen. Een onafhankelijke en no-nonsense cultuur karakteriseert het bedrijf dat ondertussen in Assen is gevestigd. Korte communicatielijnen dragen zorg voor een slagvaardige commerciële en technische ondersteuning richting het wereldwijde distributienetwerk. Met een eigen R&D, met een eigen productieafdeling en vanuit een praktijkgerichte filosofie kan het bedrijf perfect inspelen op de behoefte van haar (eind)klanten. Niet voor niets draagt Animo sinds kort het credo Coffee Convenience zichtbaar uit. “Daarmee willen we aangeven dat we onze klanten ontzorgen. We staan voor gemak, we zijn klantgericht, we richten ons op kwaliteit en hebben een uitgebreid productassortiment dat zich kenmerkt door betrouwbaarheid en duurzaamheid”, vertelt Martin Poelhorst, Marketing- en Salesmanager. “Animo staat voor koffie in al zijn puurheid. In essentie teruggebracht tot één woord: gebruiksgemak.”
RVS
Toentertijd was de drijfveer van oprichter Scheepstra om koffiepotten naar eigen ontwerp te produceren met als gemene deler duurzaamheid. Koffiepotten met een keramisch binnenwerk gingen snel stuk en dus koos Scheepstra voor het onverwoestbare RVS: oersterk, volledig recyclebaar en dus duurzaam. Nog steeds is dat de basis van alle koffieapparaten die Animo ontwerpt. Animo richtte zich met haar filterzetapparatuur de afgelopen tientallen jaren vooral op de officemarkt, op instellingen, op grootkeukens en eigenlijk slechts zijdelings op de horeca. Er kwam een kentering toen de horeca zich steeds verder ging focussen op de versgemalen koffie en de (espresso)bonenmachines. Animo wilde meegaan in die trend om haar klanten een nog breder assortiment voor te schotelen en om zo nog meer uiting te geven aan het credo gebruiksgemak. Met de OptiBean – een echte bonenmachine welke zich kenmerkt door innovaties op gebied van techniek en door een compleet nieuw design – ontwikkelde Animo een apparaat dat daarnaast ook uitermate geschikt is voor horecabedrijven als hotels, restaurants, cafetaria’s, ijssalons, bakkerijen en sportverenigingen. Vorig jaar presenteerde Animo de OptiBean. Dat was (en is nog steeds) zo’n succes in de markt dat dit ontwerp als uitgangspunt genomen wordt voor alle redesigns van de Animo-apparaten.
OptiBean: Met de OptiBean geven we een nieuwe invulling aan het begrip Bean-to-Cup
“Met de OptiBean geven we een nieuwe invulling aan het begrip Bean-to-Cup”, zegt Marcel Smalbil van Marketing. “Een versgemalen bonenmachine was misschien niet nieuw in de markt, maar voor ons was het dat wel. Daarom wilden wij deze assortimentsuitbreiding goed aanpakken. We wilden met iets onderscheidends komen.” En dus werd er een machine met smaak ontwikkeld, onderscheidend in design en duurzaamheid. En uiteraard gemakkelijk in gebruik. Met één druk op de knop creëer je de gewenste koffie: espresso, cappuccino, café latte, et cetera. “De achterliggende techniek maakt de OptiBean erg betrouwbaar”, zegt Smalbil. “De grinder (vermaler) is Swissmade en voorzien van keramische schijven die een leven lang meegaan. Het espressosysteem is uiteraard Italiaans. We hebben een professionele rotatiepomp geïnstalleerd in het apparaat in plaats van de dikwijls toegepaste vibratiepomp. Hierdoor wordt een perfecte crèmelaag op het koffie kopje gecreëerd. Omdat de OptiBean met name ook geschikt is voor de horeca, werd de vormgeving een belangrijke uitdaging, immers binnen de horeca staan de apparaten meer in het zicht.” Designbureau Well design werd ingeschakeld en er kwam een nieuw modern design met opvallende ledverlichting rondom het bedieningspaneel. Dat was zo’n succes dat de OptiBean in 2011 de Good Industrial Design Award won tijdens de designbeurs in Eindhoven.
Duurzaam: Kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid staan centraal
Met de OptiBean werd ook een stapje verder gezet in de duurzaamheidsfilosofie van Animo. Uiteraard is de machine energiezuinig, maar de zelfdenkende Energy Save Mode schakelt het apparaat uit wanneer er geen koffie gezet wordt. De OptiLight verlichting rondom het bedieningspaneel (kenmerkend voor het nieuwe ontwerp) heeft een laag verbruik én de roestvrijstalen boiler is geïsoleerd net als de leidingen om nog meer energie te besparen. Het succesvolle ontwerp van de OptiBean is het uitgangspunt voor nieuwe ontwikkelingen binnen Animo. Zo werd dit jaar het redesign van de OptiFresh gepresenteerd, naar het oorspronkelijke ontwerp van een filterkoffiemachine uit 2007 dat filterkoffie per kop kon zetten. De OptiFresh is snel te installeren en overal te gebruiken. De sterkte van de koffie is makkelijk naar eigen smaak in te stellen. Het kopjesplateau is in hoogte verstelbaar en ook geschikt voor thermoskannen. Dankzij het grote canister hoeft de machine niet vaak bijgevuld te worden. De OptiFresh is net als de OptiBean gemaakt van hoogwaardige componenten, de precisie grinder is Swiss made en heeft een roestvrijstalen permanentfilter en dat betekent minder afval en nooit meer filterrollen aanvullen. “Voor Animo is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de missie. Dat loopt als een rode draad door onze organisatie; al sinds de oprichting in de schuur van Scheepstra in Amersfoort.”