Dijkstra Groenten en Fruit

Dijkstra Groenten en Fruit: kritisch en de beste kwaliteit

Ben je kritisch en wil je de beste kwaliteit als het om groenten en fruit gaat, dan moet je bij Dijkstra Groenten en Fruit uit Drachten zijn. Zo typeren Gosse en Gerard Dijkstra (vader en zoon) hun bedrijf dat inmiddels alweer elf jaar bestaat.

Een bliksemstart kende het bedrijf tijdens de opstart in 2001. Waren er in de eerste week vier klanten, in de tweede week waren dat er al 24. Ja, het waren tropentijden omdat er nog geen personeel in dienst was toentertijd en voornamelijk Gerard al het werk alleen deed, maar het betaalde zich uit. Nu, elf jaar later, is het klantenbestand vastgezet op 150 verschillende klanten in met name de hotel- en restaurantbranche en hier en daar een grootkeuken voor een bejaardentehuis. “Een mooi aantal klanten om een snelle service en persoonlijke aandacht te blijven garanderen”, zegt Gerard. “Wij hebben een gezonde groeiambitie, maar we hoeven niet koste wat kost te groeien en de grootste groente- en fruitleverancier te worden. Wij vinden het belangrijker om de huidige service richting klanten te handhaven.” Naast de 150 klanten heeft Dijkstra 30 leveranciers die met name in het Westland gevestigd zijn (“want in die regio zitten nu eenmaal de grotere importeurs”), heeft het bedrijf een assortiment van ruim 800 verschillende artikelen (inclusief het gesneden assortiment), en zijn er 14 medewerkers die dagelijks voor de klanten klaar staan.

Onze gekoelde groente snijafdeling is een absoluut pluspunt voor onze klanten

Trots

Gosse: “We zijn trots op wat we hier in de loop der jaren hebben neergezet, maar we realiseren ons ook dat een foutje zo gemaakt is. Dus is het elke dag weer een uitdaging om de kwaliteit van onze service hoog te houden. Daar investeren we veel energie in. We benadrukken richting onze medewerkers dat ze niet voor ons aan het werk zijn, maar voor de klanten en voor de gasten van de klanten. Als ze van dat idee doordrongen zijn en je maakt ze verantwoordelijk voor en eigenaar van de opdrachten die binnenkomen, komt dat alleen maar ten goede aan de kwaliteit die zij afleveren. Het lijkt zo makkelijk om een bestelling samen te stellen, maar een foutje is zo gemaakt en daarom moeten we kritisch blijven. Ook omdat we met verse producten te maken hebben. Alle producten die het pand verlaten zijn getest op kwaliteit en hygiëne. We zijn dan ook niet voor niks HACCP gecertificeerd.”

Beleving

Vader en zoon Dijkstra benadrukken dat aan het succes van het bedrijf logischerwijs een heleboel inzet ten grondslag ligt, maar vooral en misschien nog wel belangrijker, een heleboel beleving. “Werken met beleving is in de versbranche ontzettend belangrijk”, aldus Gerard. “We werken elke dag weer met verse, levende producten. Dat vraagt om een zorgvuldige benadering en een goede verzorging van die producten. Wij moeten voortdurend scherp zijn en kritisch op onze producten, zodat we onze klanten de beste kwaliteit leveren volgens het first in first out principe. Die beleving zorgt voor optimaal tevreden klanten. En dat principe zorgt er ook voor dat je nooit oude producten in het assortiment hebt en dat er dus niks weggegooid hoeft te worden. “Een sterk voorraadbeheer en werken met het first in first out principe zorgt er voor dat hier alleen afval weggegooid wordt en geen eetbare producten”, aldus Gerard. “We gooien niks weg. Dat is zonde. Mocht het voorkomen dat we toch tweede keus producten in het assortiment hebben, dan maken we in overleg met de klant een aangepaste prijs.”

Snijafdeling

Met ruim 800 verschillende artikelen in het assortiment waarvan 95 procent uit voorraad leverbaar is en 5 procent op bestelling gaat, is het verkopen van ‘nee’ niet aan de orde bij Dijkstra Groenten en Fruit. Maar naast de hoeveelheid verschillende producten heeft Dijkstra een aantal andere onderscheidende aspecten. “Onze gekoelde groenten snijafdeling is een absoluut pluspunt voor onze klanten. Hier kunnen we groenten panklaar maken en in alle gewenste vormen snijden, rauwkost en (fruit)salades maken en aardappels schillen en snijden; alles vers op aanvraag en naar wens van de klant”, aldus Gerard. Gosse voegt daaraan toe dat een snelle levertijd gegarandeerd is omdat alle producten in voorraad zijn, de snijafdeling in eigen beheer is en er met een eigen wagenpark altijd transport mogelijk is. In de snijafdeling is ook een eigen aardappellijn te vinden waar vuile aardappels (zo van het land) binnenkomen en verwerkt worden tot panklare aardappels, aardappelschijfjes of –blokjes. Bijkomend voordeel is volgens Gosse dat “wij geen gebruik maken van conserveringsmiddelen, terwijl veel van onze concurrenten dat wel doen om verkleuring van de aardappel tegen te gaan. Conserveringsmiddelen zorgen voor een bepaalde lucht tijdens het koken van de aardappels. Doordat onze aardappelen vrij zijn van conserveringsmiddelen, heb je echt een heel ander product met de natuurlijke smaak en geur van de aardappel. Een van onze afnemers koppelde aan ons terug dat tijdens het koken van ‘onze’ aardappels er weer een echte aardappelgeur in de keuken hing. Dat vind ik toch wel een groot compliment voor ons.” Het meedenken met de klant noemen Gerard en Gosse ook als sterk punt van het bedrijf. “Afhankelijk van de wensen van de klant denken we mee over bestellingen en geven tips en adviezen. Bovendien zijn wij eerlijk over de prijs. Als een klant bijvoorbeeld broccoli wil en dat op dat moment heel duur is, stellen wij een vergelijkbare goedkopere groente voor zoals bijvoorbeeld bloemkool. Dat waardeert de klant en resulteert ook in lange termijn relaties.”

Pand

Dijkstra Groenten en Fruit is sinds drie jaren gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw op het nieuwe industrieterrein van Drachten. Hier heeft het bedrijf zes koelcellen, een gekoelde snijafdeling en een inpakafdeling ingericht en uiteraard kantoorruimte en een transportcel. Aangezien alleen de muren van het pand aanwezig waren en zelfs nog geen vloer, konden Gerard en Gosse Dijkstra het hele pand naar eigen inzicht inrichten, wat zorgde voor de meest optimale interne logistiek. Binnenkort wordt het wagenpark van de groente- en fruitleverancier uitgebreid met twee nieuwe vrachtwagens om de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.